Jeg kan ikke give slip.
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej. Her i febuar, den femte, en uge inden min fødselsdag, mistede jeg en af mine venner, der havde en nyesygdom. Anders som han hed, blev kun femten år. Det er noget tid siden, og jeg har fundet mig selv i at være glad. Men jeg kan simpelthen ikke give slip på ham. Alle de andre har. Det føltes som om jeg ikke nåde toget, vis du forstår, og jeg bare venter, og venter, og venter. Jeg vil gerne give slip, men hver gang jeg prøver, mislykkes det. Jeg har holdt op med og spise, og er nu nede på syvogfyrre kilo. Jeg er hos lægen hver anden uge. Hver gang folk nævner ham, som minder, er jeg ved at bryde sammen. Jeg kan ikke give slip på ham. Hvad skal jeg gøre?Jeg har brug for hjælp.

Svar:
Kære dig.......
Du skal skam heller ikke give slip på ham. Hold fast i Jeres gode minder og fælles historier. Det er ok, at være trist. Men jeg er sikker på, at din ven Anders også syntes, at du skal komme videre for hans skyld. Leve livet og nyde det fuldt ud. Måske hvis du taler med de andre, så har de heller ikke givet slip. De holder det måske bare mere indeni sig selv!?!
Det er skidt, at du er stoppet med at spise. Det kan ødelægge dit liv. Du er nødt til, at hive dig op - for din skyld, for din families skyld - for Anders´s skyld. Der er ingen der ønsker, at du skal ødelægge dig selv på den måde. Du har absolut brug for hjælp.
Der findes mange sider omkring spiseforstyrrelser. Der er både telefonrådgivning og personlige henvendelse der kan bruges - bl.a. her: http://www.spiseforstyrrelser.net. Sundhedsplejersken og skolelægen kan også give dig vejledning!
Brug dine kære, din familie og venner - vær ærlig og sig, at du har det af helvede til. Men vær ærlig og sig til dig selv, at Anders ville ikke ønske at se dig sådan her. For din egen skyld. Søg hjælp - også via din egen læge, hvor du i forvejen går til kontrolvejninger.
Du kan evt. hvis du synes det er lidt svært at komme i gang, så er du også være velkommen til at besøge chatten her i Cyberhus. Her kan du chatte med en voksen som også gerne vil lytte til dig. Den har åben mandag til torsdag 15-19.00.
Jeg ønsker dig det allerbedste.
<3-lig hilsen
Charlotte