jeg kan godt lide ældre drenge.
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
hej! jeg er en pige på 12. og har søgt en kærste længe. falder mest for dem der er 14-16 år. og ved ik om det for gammelt når jeg selv er 12. og ved ikke om der er noget med loven der. er faldet for en sød fyr på 15. og han kan også lide mig. vi dater ik for vi ved begge ik om det er lovligt. og hvad er loven for hvem man må date i visse aldre?

Svar:
Hej med dig
Det er dejligt at høre, at du har fundet en sød fyr, som du godt kan lide og som også godt kan lide dig.
Loven siger faktisk ikke noget om hvornår man må have sex. Den siger dig at voksne ikke må have sex med unge under 15 år. Der er intet ulovligt i, at I er kærester, selvom han er et par år ældre end dig. Loven er lavet for at beskytte børn og unge, som ikke er så seksuelt erfarne, mod for eksempel at blive udnyttet af voksne, som er mere erfarne seksuelt.
Selvom det ikke er ulovligt, så er aldersforskellen mellem jer stor nok til, at jeg synes det er vigtigt, at I tager en snak om hvad jeres forventninger er, til det at være kærester. Fordi din fyr er et par år ældre end dig, kan det godt tænkes at I er forskellige steder i jeres udvikling og at I har nogle forskellige forventninger og tanker om, hvad forholdet skal indebære - blandt andet i forhold til sex. Det kan være en god idé at få talt om.
Langt de fleste unge i Danmark har sex første gang når de er fyldt 15 år, selvom de måske har haft lyst tidligere. Jeg tænker det handler om at føle sig klar, og at have nået den alder hvor man bedre kan mærke sine egne grænser så sex bliver en god oplevelse.
Jeg håber du kan bruge mit svar. Husk at du altid kan skrive herind igen, hvis der skulle opstå flere spørgsmål.
Mange hilsner
Freja