Jeg har ingen

brevkassespørgsmål

Jeg har ingen

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej hej Jeg har lige mistet min mor og lillebror på 5 år i en trafikulykke. Jeg har ingen som jeg kan snekke med om sorgen. Jeg har ingen bedsteforældre eller moster eller noget og min far er bleve alkoholiker siden de døde. Da jeg er i skole taler ingen til mig, de er som om de er bange for mig, de kigger bare væk fra mig.

Svar:

Kære dig...

Det gør mig utrolig ondt, med tabet af din mor og bror - det er utrolig hårdt at miste. Jeg kan godt forstå, at du føler dig helt alene.

Dine kammerater i skolen er bange for dig - det er rigtigt, for de ved ikke hvordan de skal reagere. De kan se at du er trist og ked, og derfor tør de ikke tale til dig - fordi de er bange for at du begynde at græde... og det kan de måskr ikke overskue. De kan på ingen måde sætte sig ind i den store smerte, som du bærer på, derfor venter de til du ser "normal" ud igen - det vil sige de holder sig på afstand til du bliver som du plejer. De kan ikke forstå, at det gør du aldrig, du vil fremover altid bære på en smerte over tabet - den vil forandre sig med tiden - men den vil altid være der... Du er kun 14 år - og det er ikke ment negativt, men du har behov for en voksen du kan stole på som du kan tale med om alting....! Din bedste veninde. Har du sådan en - kan du jo evt. tale med og forklare hvordan det er at være dig.

Din far - ham føler du ikke du kan bruge, det kan jeg godt forstå. Det er svært for dig, når han er blevet alkoholiker samtidig med at du mangler ham som din far -  Måske kan du finde en anden voksen - din klasselærer?

Da min lillebror døde i 2002, manglede jeg også nogen at tale med, følte ikke selv jeg kunne bruge mine forældre, da de begge var knust af sorg og optaget af den - så de så ikke mig og min sorg. Det er rigtig svært at stå alene med, derfor søgte jeg også andre som mig - andre søskende der havde mistet søskende - jeg oprettede hjemmesiden Søskendekram. Her vil du i hvert fald kunne finde andre søskende der har mistet. Gruppen findes også som et lukket forum på Facebook.

Jeg synes også du skal bruge ungeogsorg.dk.. Det er en hjemmeside hvor du kan dele din sorg med andre voksne og unge, du kan for eksempel chatte og skrive i andre brevkasser. Jeg tror det kunne være rigtig rart for dig.

Hvis du synes det er lidt svært at komme i gang, så er du også være velkommen til at besøge chatten her i Cyberhus. Her kan du chatte med en voksen som også gerne vil lytte til dig. Den har åben mandag til torsdag 14-19.00.

Mange kærlige hilsner - Charlotte