Jeg har drømme om min død

brevkassespørgsmål

Jeg har drømme om min død

brevkassespørgsmål af
Sebastian
17 år
Oprettet 6 år 3 måneder siden

Hej jeg er en dreng på 17 år jeg heder sebastian jeg går her for tiden og ik tør noget jeg har hele tiden drømme om jeg dør på den ene eller anden måde fra at blive kørt ned til at blive begravet leven ved snart ik hvad jeg skal gøre tak på forhånd

Svar:

Kære Sebastian,

Det lyder ikke rart at du drømmer så voldsomme drømme. Jeg kan godt forstå du bliver bange. Drømme om død, ulykke og begravelse er rigtig ubehagelige. Man kan komme til at tænke om det er noget, der bliver til virkelighed og det skaber en frygt, som du også oplever. Du tør næsten ikke gøre noget for tiden fordi du har de her drømme. Jeg kan heldigvis fortælle dig at drømme ikke handler om virkeligheden som sådan. Drømme er oftest symboler på noget, der foregår indeni os - altså noget psykisk.

Drømme om død, handler om at, der er noget vi er ved at sige farvel til - eller har sagt farvel til. Sjældent mennesker. Det handler oftest om at, der er sider af en selv, som er blevet "begravet". Det kan især handle om perioder i vores liv, hvor vi udvikler os - når vi f.eks. er ved at gå fra at være barn til voksen. Det kan også handle om at man er ved at flytte - hvis man f.eks.skal flytte fra sit barndomshjem eller andet. Det kan handle om at man har afsluttet folkeskolen eller en anden uddannelse eller job. Hvis du læser lidt om drømmetydning og død, så vil du læse mange steder, at det faktisk tit er positivt at have sådanne drømme. De er rigtig ubehagelige, og når man ikke ved, hvad det handler om, så bliver man bange. Men du har ingen grund til at være bange. Du er 17 og derfor tænker jeg også at, der må ske en helt masse med dig i disse år. Du er netop ved at være voksen og er allerede igang med en udvikling. Så prøv om du kan vende frygten til nysgerrighed. Det kan faktisk være rigtig spændende at gå lidt i ind i sine drømme, skrive dem ned når man vågner og undersøge dem nærmere. Det er selvfølgelig ikke noget, der interesserer alle, men det er også for at sige at drømme ikke er noget negativt - tværtimod kan de være rigtig brugbare ift. at forstå dem og sig selv.

Jeg håber du har fundet mere ro og fremover kan betragte drømmene som en slags ven, der blot fortæller dig at, der sker nogle forandringer i dit liv. Selvom man kan vågne og være trist og bange, så husk på at det er en naturlig rekation på det at miste. Det er jo netop det man oplever i drømme om død, så der er intet unormalt i det man føler efter sådan en drøm. Men husk på at det ikke er virkelighed, og vær nysgerrig.

De bedste hilsener

Charlotte

Charlottes billede
Charlotte fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål