Jeg har det virkelig af lort til.
brevkassespørgsmål af
Jonas
16 år
Hej, ved ikke rigtig hvorfor men mit liv efter min mening ikke noget jeg burde holde fast på. jeg er deprimeret og jeg har før været til en læge og snakke om det, og jeg fik det også bedre efter det. fordi jeg mødte en sød pige jeg kom sammen med, men nu er jeg ikke sammen med hende mere og jeg føler mig ensom og alene. jeg har venner i skolen men jeg føler ikke jeg kan være mig selv når jeg er med dem. jeg har mit falske ansigt med mig over alt, når jeg er i skole, når jeg snakker med mine forældre og når jeg er sammen med venner. jeg føler ikke rigtig jeg kan snakke med nogle om det fordi jeg ikke vil gøre dem kede af det. ved ikke hvad jeg skal gøre har lyst til at tage mit eget liv, men føler et sted at jeg ikke kan være det bekendt. jeg efterlader min familie i en position som de aldrig har været i før, og hvad skal min mor sige til min lillebror, hvordan skal hun fortælle ham at hans storebror ikke kommer hjem igen. de tanker er de eneste som holder mig fra det lige nu. grunden til jeg har det på den her måde er fordi, at jeg føler mig ensom og alene. min far er en alkoholiker og en kæmpe idiot. Og jeg føler at jeg er et dårligt menneske, har bare brug for en fremmedes persons mening om hvad jeg mulighvis kunne gøre for mig selv. jeg vil ikke snakke med mine forældre eller min læge om det, da jeg synes og ved godt det lyder dumt. men jeg bryder mig ikke om det.

Svar:
Kære Jens
Det lyder til at du går rundt med en hel masse meget svære tanker og følelser lige nu, og jeg er glad for at du har skrevet ind til os.
Først og fremmest, så vil jeg gerne sige at jeg synes det er virkelig sejt at du tidligere har snakket med din læge om hvordan du har det, at du har en mor og lillebror som du holder af, og at du vælger at dele det med os. Du kunne lige så nemt bare have taget beslutningen om at slutte det hele, og det viser mig at du i virkeligheden gerne vil leve. Lige nu er det bare rigtig svært at være dig, og så er det helt naturligt at der dukker selvmordstanker op.
Når det sker, så er det rigtig vigtigt at du deler det med nogen, ligesom du har gjort ved at skrive herind. Selvom du skriver at du ikke bryder dig om at skulle snakke med dine forældre eller din læge om det, så vil det både være en måde at få hjælp på, og samtidig give dem chancen for at se hvem du er under masken. For det er nemlig virkelig hårdt at gå rundt med en maske hele tiden, og jeg kan forestille mig at det trækker en hel masse energi ud af dig. Du skriver ikke så meget om hvad der skete da du snakkede med din læge sidste gang? Rigtig ofte så sker der det at lægen laver en måling på depressionen, for at se hvilken grad den er. Nogle gange kan det føles lidt mærkeligt at skulle måle på noget som gør så ondt, men lægen gør det, for at vurdere hvilken behandling der vil være bedst. Hvis det er let til moderat depression, så vil første skridt være at lave en henvisning til en psykolog, mens at en svær depression rigtig ofte vil blive behandlet med medicin. Bemærk at en let depression sagtens kan føles som en svær, og at det bare er en måleenhed man har brugt. Jeg synes selv at det er misvisende at kalde det for en let depression, men sådan er det nu nok engang.
Når du så får en henvisning til en psykolog, så kan du enten gå med den anbefaling som din læge har, eller du kan vælge en psykolog selv. Du kan se en oversigt her. Fordi du er over 15 år, skal din læge ikke sige noget til dine forældre, og du har derfor den samme tavshedspligt som andre. Du behøver derfor ikke sige noget til dine forældre før du er klar til det. Nogle gange kan det også være en hjælp at skrive et brev, som forklarer hvordan man har det, og det må du både gøre til din læge, til din mor eller til en anden du er tryg ved.
Du skriver også at din far er en alkoholiker, og det påvirker mere end man lige skulle tro. Rigtig mange unge som vokser op med forældre der drikker eller tager stoffer, oplever at udvikle enten depression, angst eller andre senfølger. Nogle gange er det nemt at forstå sammenhængen, mens at det andre gange er sværere. Du skal i hvert fald vide at det ikke er dig der er et dårligt menneske! Kender du mon Projektbrus eller Tuba? Det er gratis rådgivninger som hjælper børn og unge med forældre der har problemer med rusmidler. De har også begge to en anonym chat og brevkasse ligesom os her på Cyberhus, hvor du kan snakke direkte med en rådgiver om det der fylder. På Projektbrus er der også gruppechat om at være barn/ung i en familie med rusmiddelproblemer hver torsdag i hele september, hvor du kan chatte anonymt med andre unge som også har haft forældre der drikker eller tager stoffer.
Du skriver også at du føler dig ensom og at du har været trist efter at dit sidste forhold stoppede. Det er helt normalt at opleve en sorg når et forhold stopper, og det kan føles virkelig ensomt at miste en person man føler sig tryg med. Derfor er det også vigtigt at man giver sig selv lov til at være ked af det, og gør noget ekstra godt for en selv. Det kan være at købe noget fedt, tage til koncert eller bare se en masse af dine yndlingsserier. Det kan også hjælpe at åbne op overfor en ven omkring hvor ondt det gør når et forhold stopper, og fordi de fleste selv har prøvet at have hjertesorger, så er der gode chancer for at de vil forstå en del af hvordan du har det.
Det er enormt svært at indrømme at man har brug for hjælp, og du har taget et rigtig flot første skridt ved at skrive ind til os. Jeg ved godt at det næste skridt kan virke skræmmende, men du skal vide at du fortjener at få det bedre, og at det også er muligt for dig. Selvom en depression kan føles som om den bliver hængende for evigt, så er det muligt at finde tilbage til glæden.
Husk at du også altid kan kontakte livslinjen.dk, hvor der både er en anonym chat og telefonrådgivning, og hvor de er specialiserede i at snakke om de svære selvmordstanker. Der kan du altid henvende dig, og du er selvfølgelig også altid velkommen i vores egen chat.
Jeg gentager lige mig selv, og minder dig om at det er virkelig sejt at du har skrevet ind til os. Det er et tegn på at du ikke har givet op, og du skal vide at det er muligt for dig at få det bedre!
Jeg håber du kan bruge mit svar, og jeg håber at du tager det næste skridt på vejen mod at få det bedre.
Kærlige hilsner,
Signe