jeg har angst og depression men vil gerne på gymnasiet
brevkassespørgsmål af
Jose
16 år
Jeg går nu i 9 klasse. Jeg ønsker rigtig meget at komme på gymnasiet og få en studenter eksammen. Jeg er en pige der altid har ligget på gennemsnittet med de andre i klassen. I min hverdag har jeg dog udfordringer så som angst og depression. I min folkeskole har vi kunne lave sær aftaler så som: Jeg fik lov at sidde tæt på døren, jeg fik lov at tage hjem hvis jeg fik det dårligt. Jeg frygter at jeg ikke kan klarer gymnasiet, hvis jeg ikke kan lave sådan aftaler. Så mit spørgsmål er, om I ved hvad andre sårbare unge gør i min situation? Er der en speciel gymnasie, hvor de tager sådan hensyn? Er der nogen gymnasier hvor de er mere flexible end andre, og hvor de ikke har lige så høje forventninger til eleven? Jeg ønsker at gå på gymnasiet og gennemfører det, jeg har det bare på nogle punkter lidt udfordrende. hilsen mig

Svar:
Hej med dig,
Det er godt, du skriver, når du tænker over og bekymrer dig for, hvordan det kan gå dig, når du skal videre i dit uddannelsesforløb.
Der er netop svaret på et spørgsmål med samme problemstilling som din, og jeg tillader mig derfor at give dig samme svar, da jeg tænker, det er de samme punkter, du søger svar på.
Det lyder til, at du har haft nogle udfordringer gennem folkeskolen, og også at din skole har været gode til at hjælpe og tage hånd om dig, så du har fået mulighed for vise dit potentiale.
Dine bekymringer om, at gymnasiet er hårdt er ikke ubegrundet. For det kan være hårdt at gå på gymnasiet. Selvom man ikke står fuldstændig på egne ben, så er der alligevel en forskel fra folkeskolen ved, at man har et meget større ansvar selv. Ansvaret er både i forhold til at møde op, lave sine ting og følge med. Det betyder også, at du har muligheden for at gå/blive væk, hvis du af den ene eller anden årsag ikke kan dukke op. Der bliver dog ført fravær, hvilket kan få konsekvenser alt efter, hvor meget man har.
Til trods for at det kan være hårdt, så forstår jeg bestemt dit ønske om at komme på en ungdomsuddannelse, da det, som du selv skriver, er med til at give nogle gode år og oplevelser. Gymnasiet er dog ikke det eneste sted, man kan få nye gode bekendtskaber og oplevelser. Det er umiddelbart gældende for de fleste ungdomsuddannelser.
Jeg har søgt lidt for at finde ud af, hvilke muligheder der kan være for dig for at få støtte på gymnasiet. For det er der muligheder for.
Der findes muligheder for at få støtte til at gennemføre en ungdomsuddannelse, hvis man som dig fx har depression eller andre psykiske udfordringer. Det kan fx være støttetimer, hvor man i samarbejde med en støttelærer får hjælp til at strukturere og planlægge sin uddannelse. Det kan også være støttetimer til hjælp til at indgå i det sociale. Udover det, så kan der også være mulighed for, at en 2-årig uddannelse (fx HF) bliver forlænge til at tage 3 år, eller en 3-årig uddannelse (fx STX eller HHX) kan forlænges til 4 år. Som jeg læser det, så vil din skole/studievejleder - hvis du stadig går der - hjælpe med ansøgningen til gymnasiet. I ansøgningen kan der beskrives, hvilke udfordringer du har, hvilke tiltag der har været for dig, mens du har gået i folkeskole, og derved kan gymnasiet se, hvilket behov for støtte du har, og om det er muligt for dem at tilbyde støtte. Du kan læse mere om det her. Derudover kan du læse om støttetimer her
En mulighed er i forlængelse til det første, at tale med gymnasiets studievejleder om, hvilke udfordringer du har, hvad du tidligere har fået støtte til og ligeledes, hvad der kan være af muligheder for støtte og aftaler, når du kommer på gymnasiet.
En anden mulighed jeg har fundet frem til er en kombination af KVUC og ASPA. KVUC er VUC i København, hvor man kan læse HF Flex. Man kan læse HF enkeltfag/fjernstudie mange steder i landet. Grunden til at jeg fremhæver KVUC er, at som jeg læser det, så er det kun der, tilbuddet med ASPA er tilknyttet. ASPA er uddannelsesstøtte og lektiecafé og de har bestemte tiltag, de kan støtte med - fx hjælp til koncentrationsbesvær. Derudover har de også tilbud om torsdagen, hvor der er mulighed for diverse sociale arrangementer med andre i samme situation. Du kan læse mere her om KVUCASPA og også en artikel, hvor en ung fortæller om sin oplevelse med denne kombination. Ulempen er naturligvis, at der ikke er det sociale, som det lyder til, du søger, på daglig basis. Hvis det lyder spændende - også selvom du ikke bor i København - så synes jeg, det vil være en god idé at tage kontakt til ASPA og tale med om, hvad muligheden er.
Du spørger også, om der er gymnasier, der har særlige hensyn. Jeg kan læse, at Mariagerfjord Gymnasium har det, de kalder vhf (visiteret hf), som er 'specialtilrettelagt hfuddannelse for normaltbegavede unge med ADHD, autismespektrum-tilstand og tilgrænsende vanskeligheder'. Det kræver en ansøgning. Jeg tænker, det vil være en god idé at tage kontakt til gymnasiet - evt. med hjælp fra din studievejleder eller forældre - for at høre, om det kan være en mulighed for dig. Du kan læse mere her
Til sidst vil jeg også gerne præsentere dig for andre muligheder end lige netop gymnasiet, hvor du også har muligheder for gode oplevelser og bekendtskaber. Der er et link her, hvor du kan finde diverse ungdomsuddannelser og læse om dem ved at trykke på dem. Derudover får du her et link til "andre ungdomsuddannelser", hvor du kan læse om mulighederne, hvis man ikke lige nu er klar til at starte uddannelse eller at søge job. Et eksempel kan være det, der hedder 'kombineret ungdomsuddannelse'. Kombineret ungdomssuddannelse giver dig mulighed for at søge arbejde efterfølgende, men gør det også muligt for dig at tage en anden ungdomsuddannelse, som fx gymnasiet, når du er klar. Den er henvendt til unge, der ikke kan starte en ungdomsuddannelse lige med det samme. Du kan læse mere om det her.
Jeg håber, du kan bruge svaret, og at du finde ud af, hvordan det kan fungere bedst for dig.
De venligste hilsner,
Kathrine.