Jeg hader min højde!!
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej.
sagden er den at min højde giver mig socialangst.. jeg er 19 og er kun 153 cm, og jeg hader det som pesten... hver gang jeg er ude blandt andre, kan jeg ikke lade værd med at tænke på hvor fjollet min højde ser ud, og at jeg er lavere end de fleste 13 årige.. jeg er ekstrem påvirket af det, og er så angst når jeg er ude blandt andre, og hvis jeg bare får 1 kommentar om min højde, er hele min dag ødelagt, jeg føler ikke folk kan tage mig seriøst, fordi jeg er så lav, ja jeg føler mig decideret mindre værd end andre... hvad kan jeg gøre?? Er der virkelig intet at gøre? jeg stoppede med at vokse som 14 årig, og hvis der intet er at gøre, så er det lige før jeg hellere vil dø..
kh en meget fortvivlet og frustreret pige

Svar:
Kære dig
Det lyder til at du går rundt med en hel masse ubehagelige tanker om dig selv, din højde og også andres oplevelse af dig, som plager dig i din hverdag. Selvom det er naturligt at føle usikkerhed omkring sin krop, så lyder det til at dine tanker stiller sig i vejen for at du kan have det godt, og så er det rigtig vigtigt at det bliver taget alvorligt. Derfor er det rigtig godt at du skriver ind til os, for det viser at du også selv kan se at det er en alvorlig sag. Her tænker jeg særligt på når du skriver at du får socialangst, og at du hellere vil dø hvis du ikke kan ændre på din krop.
I den forbindelse ville jeg ønske at jeg kunne give dig en hurtig og nem løsning på dit problem. Desværre findes der, så vidt jeg ved, ikke en hurtig eller nem måde at blive højere på, udover at du selvfølgelig kan tage sko på som tilføjer højde. Man kan også få indlæg til sko, som kan give lidt ekstra, men i sidste ende vil din højde stadig være den samme, når du tager skoene af. Derfor er mit bedste råd til dig, at du arbejder mod en accept af at din krop er bygget som den er. Det vil højst sandsynligt være utrolig svært, fordi det er knyttet så tæt med dit billede af dig selv som mindre værd, men det er ikke umuligt, og det er ikke noget du behøver at gøre alene.
Fordi du selv nævner socialangst, så er det muligt for dig at tage en snak med din læge om hvad du oplever, og få en henvisning til en psykolog. Hvis du ikke vil tale med din læge om det du oplever, så kan du også opsøge en psykolog selv uden tilskud. En psykolog kan hjælpe dig med at finde ind til kernen af dit problem, herunder din følelse af mindreværd og den angst du oplever blandt andre.
Nu sidder du måske og tænker at du ikke har lyst til at acceptere din højde, eller arbejde på at blive mere tilpas med den, og det er helt forståeligt. Du er frustreret lige nu, og du føler dig afskåret fra at gøre de ting som gør dig glad. Og altsammen på grund af din krops højde. Så hvorfor skulle du acceptere den, når den nu er så hadet? Selvom jeg ikke med sikkerhed ved om det er den slags tanker du får, så kan jeg forestille mig at det er den vej dine tanker går. Det er naturligt, men samtidig er det nødvendigt at ligge de tanker lidt væk, så du kan koncentrere dig om at få det bedre. Du er nemlig mere end bare din højde, og hvis du først har accepteret den som den er, så kan du bruge din energi på at vise andre hvem du er.
Lige nu går din energi på at bekymre dig om hvad andre tænker, og være vred over at din krop er som den er. Du er ikke den eneste som har det sådan, og langt de fleste mennesker har prøvet at være utilfreds med noget ved dem selv. Uanset om det er ens hår, højde, vægt, negle, tænder, øjne eller andet, så vil den ting man retter opmærksomheden imod, komme til at fylde rigtig meget i ens forestillinger om hvad andre tænker. Men det er sjældent noget der  fylder i andres opmærksomhed, og rigtig ofte, hvis man spørger, så har de ikke lagt mærke til noget eller tænkt dårligt om det. Det er, på den måde, altså mest noget som sker indeni ens egne tanker.
Som allerede nævnt, så er du bestemt ikke alene om at være utilfreds ved noget på din krop. Desværre er der bare sjældent noget der kan gøres ved det, og den bedste vej frem er at lære at acceptere sig selv helt. Hvis du kan lære det, så kan din energi blive brugt på at gøre dig glad i stedet for at være fortvivlet og frustreret.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Kærlige hilsner fra
Camilla