Jeg er vred hele tiden
brevkassespørgsmål af
Siri
12 år
Jeg har i en periode følt at jeg blev hurtigt totalt blændet af had fx. På min klasselærer som konstant er irriterende og når man taler med hende om følelser vender hun det til at jeg er problemet, som regel snakker jeg med hende om hvordan hun taler til mig i skolen.
Når hun svarer mig føler jeg mig som om jeg er intet imens, vi sidder og snakker men når jeg kommer hjem skriger jeg og kyler mine ting gennem lokalet, fordi at jeg er vred rigtig vred. Somme tider råber jeg sådan noget som dø i helvede! eller so! Men hun er kun et menneske. Jeg har aldrig råbt af hende mens hun har stået og sagt til mig at jeg ikke skal måle sig med hende, men jeg ved at hun ikke kan måle sig med mig.
Jeg bliver tit så vred at jeg græder og er svær at køle ned
Hvad skal jeg gøre min vrede styrer min dag?

Svar:
Hej med dig
Først så vil jeg lige sige, at det er SÅ sejt, at du skriver herind. Jeg kan godt forstå, at det er sindssygt svært at opleve at være vred hele tiden. Derfor er det også rigtig godt, at du skriver, så vi kan snakke om, hvad du kan gøre for at blive en glad ung pige, der er glad for at komme i skole.
Du skriver, at du som regel snakker med din klasselærer om, hvordan hun taler til dig i skolen. Det synes jeg er rigtig fint. Når man har det svært, er det rigtig vigtigt at få talt om det. Det er også rigtig godt, at du fortæller det, så din klasselærer har mulighed for at hjælpe dig. Så hun ved, at der er nogle ting, som kan såre dig og hun kan forsøge at give dig den bedste hjælp. Så du skal endelig blive ved med at snakke med hende. Jeg kan dog også forstå, at selvom du har snakket med hende, så føler du stadig, at hun ikke taler pænt til dig. Sådan skal det selvfølgelig ikke være. Det kan være svært at sige, om din lærer endnu ikke har forstået dig og forstået, hvordan du har det. Eller om hun også har svært ved at snakke med dig, uden at hun oplever, at du bliver sur. Selvom du ikke reagerer på vreden, mens du snakker med hende, så kan det være, at hun oplever din utilfredshed eller en uvillighed fra dig. Og det kan godt gøre, at hun bliver frustreret og ikke ved, hvordan hun skal håndtere det.
Hvis hun ikke helt har forstået, hvordan du har det, så er det rigtig fint at blive ved med at fortælle hende om det. I de situationer hvor du bliver ked af det, kan du forsøge at skrive dine tanker og følelser ned sammen med det, der skete lige præcist. Hvad hun sagde, hvordan hun sagde det, hvordan det fik dig til at føle, da hun sagde sådan. Det kan du så vise til hende og du kan forsøge at forklare hende, at du bliver ked af det. Det kan godt være vigtigt ikke at blive sur på hende eller bebrejde hende noget. Nogle gange kan det være rigtig svært at kommunikere. Det kan jo være, at hun misforstår dig og tror, at du bliver sur på hende og at hun faktisk også kan blive ked af det eller frustreret, hvis hun oplever en dårlig kommunikation med dig. Det er meget almindeligt og sker i relationer hele tiden. Så er det godt at få snakket om det.
Jeg kan også forstå, at der er flere ting, der gør dig vred og at du faktisk oplever, at din vrede styrer din dag. At det ikke kun handler om din klasselærer men også om mange andre ting. Nogle gange kan vrede komme af, at man har nogle ting, som man ikke får snakket om. Her er det rigtig vigtigt at få snakket om de ting, som der er svære. Og om de ting, som der er sjove eller hyggelige. Det er generelt vigtigt at have personer omkring sig, som man kan snakke med. Måske har du lyst til at snakke med din mor, din far, en anden voksen person? Det kan være lige den person, som du føler dig mest tryg ved. Du kan jo fortælle, at du oplever at være meget vred og ked af det og at du slet ikke har lyst til, at det skal være sådan. Det hjælper altid at få snakket om tingene. Det gør, at man ikke føler sig helt så alene og misforstået.
Jeg vil også råde til dig at komme forbi 1-1-chatten og snakke med en af rådgiverne herinde. På den måde kan du få den bedste rådgivning, hvor rådgiveren kan blive sat ind i de tanker, du gør dig omkring din vrede.
Jeg ved godt, at det er svært at være i det, når du oplever at blive vred. Men det er rigtig godt, at du er villig til at snakke om det. Det viser, at du er villig til at få det bedre og blive mere glad i din hverdag. Bare hold ud og bliv ved med at åbne op for dine følelser! Du er på rette vej.
De bedste hilsner
Signe Mikkelsen