Jeg er nervøs

brevkassespørgsmål

Jeg er nervøs

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 6 år 3 måneder siden

Jeg er en 13 årig dreng og har en lille bule på den ene testikel det gør ondt hvis jeg eller noget andet går imod hvad er det please svar

Svar:

Hej med dig!

Jeg kan forstå, at det gør ondt i din ene testikel når du går eller noget støder ind i dig. Derudover har du mærket en bule på den ene testikel.

Der kan være mange årsager til buler på og smerter i testiklerne når man er i puberteten som du er. Nu ved jeg ikke hvor længe det har været hos dig, men man skal være opmærksom på pludselige meget stærke smerter i testiklerne. Hvis man oplever det, så skal man ringe til ens egen læge, eller lægevagten hvis der er udenfor ens egen læges åbningstider.

Man kan få en bule på testiklen og smerter hvis man har betændelse i testiklen eller bitestiklen (den lille bule der sidder bagpå testiklen, den har alle, og den skal være der). Man kan smittes med sådan en betændelse hvis man har ubeskyttet sex.

Har du gået og mærket rigtig meget på din testikel, så kan den blive irriteret, hæve op og tilsidst mærkes som en bule og blive rigtig øm. Prøv at mærk på den anden testikel, hvis også den har en bule samme sted, så er det sikkert bitestiklen du har mærket.

Hvis det begynder at gøre mere ondt, hvis pungen får et blåt mærke, eller du begynder at få feber, så skal du ringe til lægevagten. Forsvinder bulen ikke, så skal du efter julen få fat på jeres praktiserende læge, så kan han/hun også mærke på bulen og hjælpe dig med at finde ud af hvad det er.

For at komme nærmere ind på hvad det kan være, så er der en læge der skal undersøge dig, men det er vi heldigvis meget vant til og har prøvet hundrede gange før!

Jeg håber, at du kan nyde julen uden for mange smerter.

Mange julehilsner

Marie

MarieHKs billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål