Jeg er muligvis til piger
brevkassespørgsmål af
Lina T
15 år
Hejsa.
Mit navn er Lina, jeg er en pige på 15 år. For omkring 2-3 måneder siden blev jeg pludselig i tvivl om jeg er 100% til drenge. Da jeg så piger kysse piger i film tænkte jeg, "det er sådan det skal være". Jeg ville virkelig ikke indrømme for mig selv at jeg tænkte det. Jeg begyndte at tænke mere og mere over det, men jeg ville stadig ikke indrømme det overfor mig selv. Hver nat tænkte jeg på ret, men prøvede at tænke på noget andet.
Så jeg en måneds tid hvor jeg slet ikke tænkte på min seksualitet.
I den sidste uges tid har jeg tænkt virkelig meget over det og har det helt fint med det, og jeg vil faktisk aller helst kysse en pige og bruge meget af min tid sammen med en pige. I byen og andre steder er jeg også begyndt at kigge efter piger og det har jeg det faktisk også næsten helt fint med. Jeg har dog været "vild" med en dreng fra 2. klasse af og op efter, men her i 9. klasse har jeg mistet al interesse for ham. Jeg så en video på YouTube med Julia Sofia og har virkelig fået det bedre ift. at tænke på om jeg er til piger eller drenge. Jeg tror at jeg er bisexuel eller lesbisk, men jeg kunne alligevel host tænke mig at få nogle gode råd, svar eller lign.
Mange tak på forhånd :)

Svar:
Kære Lina!
Jeg kan godt forstå, at det har været lidt en forvirrende proces at lære din seksualitet bedre at kende, men jeg synes også bare, at det er virkelig stærkt, at du er nået til et punkt, hvor du har det bedre med det hele, og hvor du føler dig mere tilpas med din seksualitet. Du skriver dog til sidst, at du godt kunne tænke dig nogle gode råd eller lignende, men jeg er lidt i tvivl om, præcist hvad det er, du gerne vil have råd til? Jeg tænker, at det måske går på det her med at  udforske din seksualitet og lære den bedre at kende, så det er det, jeg vil prøve at komme med lidt input til.
En mulihed er måske, at du kan prøve at læse om andres processer eller oplevelser ligesom du fortalte, at du havde set en video med Julia Sofia. Her er en mulighed også at gøre brug af LGBT Danmark, som både har nogle netværksmuligheder, hvor man kan snakke med andre f.eks. biseksuelle eller homoseksuelle, eller man kan tale med deres rådgivning eller læse en masse omkring seksualitet og sådan på deres hjemmeside. Måske man også på sociale medier f.eks. gennem facebook eller lignende kan finde nogle netværksgrupper, hvor man måske kan finde nogle at snakke med om ens tanker og oplevelser, som har været igennem noget lignende?
Jeg tænker også, at hvis du føler dig klar, så kan det være, at det kunne hjælpe at prøve at eksperimentere lidt med at være sammen med en pige? Du skriver f.eks. at du har lyst til at kysse en pige, men det kan også være prøve at tage på date med en pige eller skrive lidt med en pige, alt efter hvad du har mod på og lyst til.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig lidt på vej, men ellers hvis der er noget, som du ikke har fået svar på, så er du velkommen til at skrive herinde i brevkassen igen! Jeg ønsker dig al mulig held og lykke med det hele!
De bedste hilsner
Amanda