Jeg er meget liderlig
brevkassespørgsmål af
Emil
13 år
Jeg er meget liderlig, og jeg er 13 år gammel.
jeg har nogen jeg måske godt kunne have sex med på denne alder og de vil os gerne.
hvad skal jeg gøre, hvordan skal man sige/spørge dem om det.

Svar:
Kære dig,
Det er helt normalt at begynde at have en interesse for sex, når man er på din alder. Man begynder at tænke mere og mere på sex, kærester og kærlighed, og det kan pludselig fylde rigtig meget. Din krop er fuld gang med at udvikle sig, og derfor vil du også opleve en stor lyst til sex i teenage årene.
Man kan godt føle, at man bare skal igang så hurtigt som muligt, fordi det er så spændende. Man skal dog huske, at man har hele livet til at have masser af sex, så der er ingen grund til at have travlt. Tværtimod er det vigtigt, at man venter, til man er helt sikker på, at man er klar.
Det er også vigtigt at huske på, at vi i Danmark har en seksuel lavalder på 15 år. Det betyder, at det teknisk set ifølge loven er ulovligt for personer over 15 år at have sex med nogen under. Grunden til at aldersgrænsen er der, er blandt andet for at beskytte børn fra at ende i situationer, hvor de gør noget, de ikke er klar til - det er ikke altid man kan bedømme det i så ung en alder.
Som sagt, så er det helt normalt at begynde at interessere sig for sex i din alder, og det er meget forskelligt, hvornår man har sex første gang. Nogle er meget unge, andre ældre. Det vigtigste, når man føler sig klar til sex, er at den man vil have sex med også føler sig klar og tilpas. For at være sikker på det, er det vigtigt, at man snakker sammen og fortæller hinanden, hvordan man har det og hvad man har lyst til. Det vil jeg også råde dig til at gøre. Vær åben og ærlig og husk at mærk efter i dig selv. Jeg tror, det letteste er simpelthen bare at spørge. Det giver også den anden en mulighed for at mærke efter, om de har lyst. Så kan man også snakke om, om man måske skal starte med noget andet først og så se, om man fortsat har lyst.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Sophie