Jeg er lesbisk
brevkassespørgsmål af
IF
17 år
Hej, jeg er en pige på 17. Jeg har et problem. Min mor er meget, meget troende. Jeg er lesbisk, og har ikke fortalt hende det, men jeg ved hvor meget hun er imod homoseksualitet. Tror i, at hvis jeg fortæller hende det, vil hun så ændre sit syn på det, eller på mig? Jeg er virkelig bange for om hun smider mig ud hvis jeg fortæller det til hende.

Svar:
Kære dig,
Hvor er det godt, du skriver. Det må være en rigtig svær situation, du står i, og jeg kan virkelig godt forstå din frustration over, hvad du dog skal gøre. Du er helt sikkert ikke den eneste, der går rundt med en bekymring og frygt for, hvordan de mon reagerer, når man fortæller dem, hvem man egentlig er. Nogle holder endda deres seksualitet skjult næsten hele livet, fordi de er bange for, hvordan familien og omgangskredsen mon vil reagere. Det er en enormt hård og drænende måde at leve sit liv på, for man går hver dag og spiller en rolle, som bare ikke er rigtig for én. Alle fortjener at kunne være dem selv og være glade for, og vise hvem de er. Derfor vil jeg også klart opfordre dig til at snakke med din mor om det.
Jeg forstår udemærket din frygt for, om hun smider dig ud eller ikke vil kendes ved dig eller sådan noget. Det er svært for mig at sige noget om, da jeg ikke kender din mor. Jeg håber, at alle mødre, trods religion, vil anerkende og elske deres børn for, hvem de er. Derfor håber jeg også, at din mor vil lytte og acceptere dig, lige som du er. Det kan godt være, hun får brug for lidt tid til at acceptere det, det kan også være hun reagerer voldsomt. Men du er hendes datter, så det kan også være hun reagerer kærligt. Jeg håber virkelig, at hun med tiden vil forstå. Jeg kan godt forstå, at uvisheden om hendes reaktion skræmmer dig. For man vil jo altid gerne undgå konflikter og svære situationer. Men hvad hvis du ikke fortalte det? Lige nu ville det måske være fint, men hvad så, når du en dag får en kæreste, som du egentlig gerne ville introducere til din familie? Hvad så når du en dag gerne vil flytte sammen med din kæreste? Hvis I nu på et tidspunkt gerne vil have børn? Det er hele dit liv, vi snakker om. Og du fortjener at være lykkelig lige præcis, som du er.
Det er svært at få sagt den slags, for man når altid at forestille sig alle de dumme reaktioner, der kunne komme. Jeg kan også godt forstå, at du måske kunne have lyst til at udskyde det. Men jeg tror, at det er bedst bare at fortælle det. Det er alt for hårdt for dig at gå og bekymre dig om. Og det ændrer sig jo ikke nødvendigvis lige, det er jo en stor del af, hvem du er. Du skal ikke skjule, hvem du er eller lave om på dig selv. Du er dig, og du er god.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Skriv endelig igen eller besøg vores chat. Her  finder du en side, du eventuelt kan vise til din mor, hvis du fortæller hende det, der er nemlig nogle gode råd til, hvordan man håndterer det hele bedst. Man kan også finde mange gode historier på nettet, hvor folk fortæller, hvordan de fortalte deres familie om deres seksualitet. Måske det kan inspirere?
Sophie