Jeg er i tvivl.
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Jeg har truffet en beslutning, og jeg føler denne beslutning er så vigtig at den får en kæmpe fremtidig betydning for mig. Lige nu har jeg truffet "valget", men jeg føler at det måske var det forkerte valg. Jeg havde muligheden for at skifte over til det andet valg, og det gjorde jeg ren faktisk, men efter 2-3 uger vendte jeg tilbage til det valg jeg valgte i første omgang. Da jeg valgte det andet valg, da følte jeg også dette valg var det forkerte, og derfor skiftede jeg tilbage. Jeg tænker meget over hvad andre tænker om mit valg, og hvad folk generel vil tænke om mig. De følelser og den motivation jeg havde da jeg først træffede mit valg er forsvundet. Det er som om at jeg KUN er fokuseret ved det jeg glipper, end det jeg rent faktisk får. Jeg har prøvet at snakke med min familie/venner. Mine familie ved ikke noget om emnet, så de siger ikke særlig meget. Mine venner har også forskellige meninger. Jeg går meget op i at vælge det andre synes er "fedt" fordi jeg godt vil fremstå cool overfor andre. Jeg har prøvet at lytte til mig selv flere gange men jeg er splittet. Lige nu har jeg truffet det valg jeg har nu på baggrund af nogle mål jeg vil nå, men jeg føler ikke disse mål er "store". Det er i hvert fald det jeg føler andre vil tænke om mig. Hvis jeg havde muligheden, så vil jeg måske overveje at skifte tilbage igen, men jeg tror ikke det er muligt længere. Jeg er også glad for muligheden ikke er der længere, men om jeg står tilbage med noget der ikke er noget værd er noget jeg stadig tænker over. Jeg ved godt dette blev et langt, uspecifikt brevkassespørgsmål og jeg hele tiden gentager mig selv, men jeg har aldrig i hele mit liv været så splittet før. Egentlig har jeg ikke et spørgsmål, men hvis I har nogle beroligende ord og noget stof til eftertanke, så vil meget gerne høre det.

Svar:
Hej Anonym
Jeg tænker de fleste mennesker kender til den følelse du beskriver. Tvivl er og bliver en uadskillelig del af vores liv. Og jo flere valgmuligheder vi har, jo større bliver tvivlen også for de fleste. For hver gang du vælger noget til, vælger du også noget fra. Og det kan i den grad være både frustrerende, og endda direkte angstprovokerende. Nu skriver du ikke så meget om hvad det er for præcise valg vi snakker om, men jeg vil komme med et par generelle tanker om det her med valg og tvivl.
Du skriver at du altid fokuserer på det du går glip af. Det kender de fleste vist.
På alle sprog, og i alle lande findes der ordsprog der beskriver, det her med at man altid vil have noget andet end det man har. "Græsset er altid grønnere på den anden side", er et af dem vi bruger ret tit i DK. Jeg tænker at det er udtryk for at det er en universel menneskelig følelse, der går på tværs af alle kulturer. Vi er altid søgende.
Jo ældre man bliver, jo mindre bange bliver man for at træffe forkerte valg. Det kan jo egentlig lyde lidt mærkeligt, eftersom man jo burde være mere bange for at træffe forkerte valg, jo ældre man bliver. Så er der nemlig mindre tid, hvis der overhovedet er tid tilbage til at rette op på det forkerte beslutninger. Men det hænger nok sammen med at man med årene, bliver en del erfaringer rigere. Og at man med årene bliver bedre til at forstå, at forkerte valg, kan ende med at føre til de helt rigtige beslutninger.
Når man lige er begyndt sit voksenliv, kan alle valg føles som livsændrerne, og vigtige. Som om at man, hver gang man vælger, endegyldigt lukker en dør for bestemte muligheder, Det sker selvfølgelig en sjælden gang imellem, men i de fleste tilfælde, er det ikke sådan. Du vil få et hav af muligheder for at træffe nye valg. Både de små, og de helt store livsændrerne. Mange mennesker midt i 40´erne havde slet ikke fantasi til at forestille sig, hvor de ville være i livet hvis de var blevet spurgt som 22-årig. Nogle havde nok en idé, nogle en fast plan, og nogle slet ingen anelse. Mange vil som 40-årig have det til fælles, at de står et helt andet sted, end de havde tænkt og forventet. Det jeg vil frem til med alt det her er at tvivl altid vil være en del af dit liv. Med tiden vil du højest sansynlig bare blive mere okay, med at være i tvivl. Det handler om at blive bedre til at fokusere på det du har valgt til, i stedet for det du har valgt fra.
Og her kommer vi til det næste vigtige punkt. Vælg det DU vil. Hvis du konstant træffer valg, og lever dit liv, efter hvad du tænker andre vil tænke, mene og synes, vil du altid være gå jagt efter noget du aldrig fanger. Måske er det også derfor du altid er så fokuseret på det du har valgt fra. Fordi dine valg ikke nødvendigvis er meningsfulde for dig?
Tvivl er en del af livet. Den vil altid være der. Du kommer til at træffe valg, du fortryder. Sådan er livet. De dårlige valg gør dig klogere, gennem hel livet, og gør dig i stand til at træffe bedre og bedre valg, jo ældre du bliver. Nogle gange vil dine valg også føre til nye, muligheder som du aldrig havde drømt om...også de valg du tænker var forkerte.
Få råd fra andre. Lyt til deres tanker og holdninger. Men træf dine valg. Du kan ikke træffe valg, der giver mening, ud fra andres værdier. For det er ikke andres liv du skal leve...det er dit.
Mange hilsner
Niels-Christian