jeg er for fed.
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej, jeg er en pige på 15år og jeg vil gerne tabe mig 4-5kg. Jeg er 165cm og vejer 56kg. Problemet er bare at jeg ikke kan komme igang med motion fordi jeg er bange for hvad folk tænker om mig. Jeg prøver at sige til mig selv at jeg ikke skal spise de søde sager, men kommer til det alligevel og først bagefter siger jeg til mig selv at det var dumt og at jeg bliver fed. Mine lår er fine nok, men jeg har deller på maven og har store bryster. Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre. Kh. Camilla.

Svar:
Hej Camilla
Tak for dit spørgsmål.
Det er godt at høre at du gerne vil i gang med mere motion. Når man ikke er vant til at dyrke ret meget motion er det bedst at starte med små ændringer, for eksempel en god travetur eller en ugentlig svømmetur. Når man så har vænnet sig til det kan man tilføje endnu en ugentlig aktivitet  og så videre.
Jeg synes det lyder som en ret dårlig idé at prøve at kaste din mad op. I stedet kunne du skrælle nogle gullerødder og sætte i et glas vand i køleskabet, og spise af dem når du fik trang til søde sager :-)
Alt det her med mad, ens krop og følelser hænger faktisk sammen. Hvis du går rundt og synes der er nogle ting der er svære, eller bare føler dig ked af det inden i, så kan man godt begynde at tænke meget på sin krop og tro at man får det bedre, hvis man taber sig. Det gør man bare ikke rigtigt. Så hvis du har brug for at snakke mere med en voksen om dine følelser, så synes jeg du skal besøge vores chat, hvor du anonymt kan chatte med en voksen, eller skrive til brevkassen "Når det gør ondt inderst inde", det ved de nemlig også rigtig meget om.
Held og lykke med motionen!
Mange hilsner fra
Line