Jeg er blevet scouted
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej
Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal starte, men nu prøver jeg. Jeg er en høj pige på 180 cm og jeg er okay slank, da jeg vejer 55-56 kg. Jeg var i København med min veninde for at shoppe og for at hygge os. Da vi gik på strøget, blev jeg standset og en ung kvinde spurgte om jeg ville være model for Unique Models, eller i hvert fald komme og prøve at få taget nogle billeder. Jeg blev meget overrasket, da jeg ikke selv kan lide mit udssende og selv synes at jeg er lidt grim og har en del fejl. Derfor prøver jeg også at undgå at blive taget billeder af når jeg er på ferie med min familie. Jeg har det heller ikke så godt med min krop og har mest lyst til at tabe mig til omkring 48 kg.
Efter at min veninde og jeg var blevet stoppet på gaden, begyndte min veninde på at forsøge at overbevise mig om at jeg skulle sige ja, og at det er en fantastisk oplevelse. Hun har selv været model som lille for det tøjfirma hendes mor arbejder for.
Mit problem er at jeg ikke ved om jeg skal gøre det. Jeg er bange for at blive afvist, at føle mig usikker, at jeg skal se tyk ud på billederne, at jeg  ikke vil kunne finde ud af at gøre det fotograferne gerne vil have, at jeg i det hele taget ikke er fotogen eller pæn nok og så videre og så videre. Men på den anden side blev jeg også glad da jeg blev spurgt. Det kunne da være fedt at tjene nogle penge og måske er det en mulighed for at få det bedre med mig selv, da jeg har læst et sted at man kan blive mindre genert af det.
Skal jeg tage imod muligheden eller skal jeg lade være???
Hilsen en lidt forvirret pige :)

Svar:
Hej med dig.
Mange tak for dit brev. Dine tanker og spørgsmål er der sikkert også andre, som kan genkende. Jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om, hvad du skal gøre og hvad der vil være det bedste for dig.
Der er mange unge, særligt piger, som har en drøm om at blive model. Modeljobbet virker også til at være et meget glamouriøst og spændende job, men for de fleste modeller er det også en hård branche at være i. Når man er model vil man ofte have nogle lange arbejdsdage, hvor man skal være klar på at være "på" hele dagen, og hvor der bliver stillet nogle krav til en om, at man skal gøre nogle bestemte ting alt efter hvilket job det er. Men der er helt sikkert også rigtig mange sjove ting ved modeljobbet.
Når man arbejder som model, bliver man det meste af tiden vurderet på sit udseende og om det passer ind i det enekelte firma eller mærke som skal bruge en model. Udseendet er altså det vigtigste arbejdsredskab man har, når man er model. Derfor skal man også være indstillet på, at blive afvist eller sorteret fra på grund af ens udseende. Det betyder ikke, at det er fordi, at man ikke er pæn nok, forkert eller ikke har den rigtige størrelse, men at det er fordi kunden leder efter en anden type, altså en der har et andet udseende. Det kan måske være svært ikke at tage sådan en afvisning personligt, netop fordi man bliver vurderet næsten udelukkende på baggrund af sit udseende, og ikke i forhold til hvad man kan og hvordan man er. Derfor tror jeg, at det er ret vigtigt at du finder ud af, om du kan holde til at blive vurderet og også få afvisninger, eller om det vil gå få tæt på og ødelægge dit selvværd og din selvtillid. Hvis du tror, at det vil gøre dig mere usikker på dig selv, er det ikke sikkert, at det er model, du skal være.
I forhold til dit udseende, din højde og din vægt, skal du først og fremmest have lyst til og have det godt med at være i centrum og blive fotograferet. I modelverdenen er der i de fleste modelbureauer nogle retningslinjer for, hvor høj man skal være og hvilke mål man skal have. Som udgangspunkt skal man som pige være mellem 172-184 cm høj, og veje i omegnen af 50-60 kilo. Der er derfor ingen grund til at du skal tabe dig. De fleste bureauer er også blevet meget mere opmærksomme på, ikke at have undervægtige modeller, fordi det sender et forkert signal. Derfor vil de hellere have modeller der ser sunde og raske ud, end modeller som er undervægtige og alt for tynde. Som sagt afhænger dit udseende som model meget af jobbets opgave og kundeforspørgsel, og en model kan se ud på mange forskellige måder. Så noget af det vigtigste er måske, at man selv er glad for hvordan man ser ud og har det godt med sig selv og i sin krop, så man ikke bliver alt for ked af det, hvis man får et afslag.
Jeg synes, at det vil være en rigtig god ide at snakke med dine forældre, og fortælle dem de tanker og overvejelser som du har omkring det. Da du er under 18 år, har dine forældre stadig ansvaret for dig, og derfor skal de godkende kontrakter og jobs osv. Så kan det være at de kan hjælpe dig med at finde ud af, om det er noget som vil være en spændende udfordring for dig og som kan gøre dig mindre genert. Eller omvendt, om modelverdenen måske vil være for hård for dig at være i. Så tag en snak med dine forældre omkring at du er i tvivl om, om det vil være godt for dig eller ej.
Hvis du kan mærke, at det er en drøm for dig og noget som du vil synes er sjovt at lave, synes jeg at du skal tage imod muligheden. Du kan måske også starte med at tage imod muligheden og høre lidt mere om hvad jobbet vil indebære. Jeg vil også anbefale dig at læse den her artikel, hvor der står noget om hvad modeljobbet indebærer, hvordan man bliver model og hvad det kræver. Du kan også ringe til Unique Models og spørge lidt mere ind til deres værdier, måden de arbejder på og hvad de forventer af dig. Det kan også være, at du kan finde noget mere information på deres hjemmeside.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar og held og lykke med det hele!
Mange hilsner fra
Gro.