Jeg er bange
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej
Jeg mistede i nat min møgdom, uden kondom. Han var kun hurtigt inde og ude et par gange. Min menstruation sluttede for 2 dage siden, så jeg har ikke ægløsning.
Han kom ikke men jeg har hørt noget om præsperm og er derfor rigtig bange for at være gravid.
Jeg har ikke lyst til at fortælle min familie om det, men vi synes begge at jeg skal tage en fortrydelsespille for at være sikker, synes i også det?
Svar hurtigst muligt!!!
Hilsen en meget bange pige

Svar:
Hej med dig, tak for dit spørgsmål til brevkassen.
Her i brevkassen svarer vi altid inden for 14 dage, og gør vores bedste ift. at svare så hurtigt som muligt. Jeg kan se, at det er 10 dage siden, du indsendte spørgsmålet, og derfor har din situation nok udviklet sig siden spørgsmålet blev indsendt, men jeg vil svare så godt som jeg kan ift. din aktuelle situation.
Som du selv skriver, er der noget, som hedder præsperm. Det er en farveløs væske, som kommer ud af mandens urinrør, når han er seksuelt opstemt. Præsperms funktion er at smøre mandens pikhoved og forhud, samt at forberede urinrøret til en sædudløsning. Der er en risiko for, at der kan være sædceller i fyrens præsperm, som kan resultere i graviditet. Der findes forskellige typer af fortrydelsespiller, som kan tages hhv. op til 3 eller 5 dage efter ubeskyttet samleje. Det er derfor på nuværende tidspunkt for sent at tage en fortrydelsespille. Du skrev selv, at din menstruation sluttede 2 dage inden i havde sex, og at du derfor nok ikke har haft ægløsning. Sæd kan overleve helt op til 6 dage i kvindens æggeledere, og derfor kan man godt blive gravid, selvom man ikke har samleje på dagen, hvor man har ægløsning. Jeg skriver ikke dette for at skræmme dig, blot for at forklare hvad præsperm er, og hvordan graviditet kan ske, selvom man ikke har samleje under ægløsning.
Da det er nogle dage siden, at du skrev ind, ved jeg desværre ikke, om du endte med at tage en fortrydelsespille. Hvis du nogensinde står i en lignende situation, er det muligt at købe fortrydelsespiller på apoteket uden recept. Det betyder, at hverken dine forældre eller din læge behøver at blive inddraget. Alternativt kan du også ringe til din læge og spørge ham/ hende til råds mht. om du bør tage en fortrydelsespille. Da du er under 18 år, så må din læge dog godt fortælle det til dine forældre, at du har ringet, men din læge behøver ikke at gøre det, hvis lægen f.eks. tænker, at det kan lede til en konflikt mellem dig og dine forældre, fordi det handler om dit seksualliv. Eventuelt kan du overveje at fortælle din læge, at du ikke ønsker, at dine forældre får det at vide.
Fortrydelsespiller kaldes også for nødprævention, og bør derfor ikke erstatte `almindelig´ prævention, som kondom, p-piller, spiral, p-ring mm. Det er derfor en god ide at undersøge, hvilken slags prævention, der passer til dig. Mange unge bruger f.eks. kondomer, som man kan have i sin takse eller pung. Kondomer kan bl.a. købes på apoteket eller i dagligvarebutikker, og de beskytter både mod graviditet og sexsygdomme.
Hvis du ikke endte med at tage en fortrydelsespille, vil jeg råde dig til at tage en graviditetstest. På apoteket kan man (også uden recept) købe en graviditetstest, som du bør kunne tage allerede nu. Ud fra de omstændigheder du beskrev tidligere, tror jeg ikke, at der er særlig stor sandsynlighed for, at du er blevet gravid, men det er bedre at få det tjekket, så du med sikkerhed ved, hvad jeres situation er, og så du forhåbentlig kan slippe for at være bekymret for, om du er gravid.
Jeg håber, at du kan bruge svaret.
Mvh Christine