jeg elsker sol og hader vinter
brevkassespørgsmål af
clara
11 år
jeg seriøst mest glad når solen skinner jeg mere glad og har mere energi alså ikke forde jeg sur når det koldt men det som om jeg kan alt hvorfor er det vejert ændre på en

Svar:
Kære Clara
Tak for dit spørgsmål.
Der er rigtig mange af os der har det som dig - når solen kommer frem stiger humøret og vi oplever at have mere energi til de ting vi skal.
Vi ved at solen er med til at regulere vores indre ur som gør at vi har en døgnrytme - at vi f.eks. sover om natten og er vågne om dagen.
Om natten udskiller hjernen et hormon der hedder melatonin - i vintermånederne med mere mørke har vi derfor mere melatonin som kan forstyrre vores døgnrytme og gøre os mere trætte om dagen.
Modsat findes der et andet humørstof i hjernen kaldet serotonin - det gør at vi kan føle f.eks. lyst og glæde. Når dagslys går gennem øjnene og rammer nethinden, øger det produktionen af serotonin, derfor falder produktionen om vinteren når det er mørkt/gråt de fleste dage.
På den måde kan fraværet af sollys om vinteren gives os depressionslignende symptomer med nedsat engeri, lyst og øget træthed. Der er ikke helt enighed om hvorvidt det er en egentlig depression, men mange symptomer/det man kan mærke i sin krop ligner det man har ved depression.
Jeg håber det gav lidt mere indblik i hvad, der sker med os når der er mere og mindre sollys
De bedste hilsner
Ida