Min rutsjebane går kun nedad
brevkassespørgsmål af
Sm
15 år
Hejsa BørneTelefonen Her for tiden er mit liv bare faldet stille og roligt fra hinanden. Jeg blev indlagt på hospitalet grundet mistanke om en blodprop, jeg får angst af min efterskole og jeg har mistet nogle, som betød utrolig meget for mig. For nogle år tilbage havde jeg selvmordstanker samt problemer med selvskade som dog stoppede da min far opdagede mit selvmordsforsøg. Min trang til selvskade er vendt tilbage... Ligenu klamrer jeg mig faktisk bare desperat fast til den sidste rest af håb om at alting bliver bedre. Men sandheden er at tingene ikke bliver bedre. Jeg lyver bare overfor mig selv gang på gang. Mine venner ved intet om hvordan jeg har det, da jeg ofte joker med alt for at kunne holde smerten ud. Jeg har overvejet at droppe ud af min efterskole men jeg har ingen ide om hvad jeg så vil. Det var meningen at jeg skulle ind på et gymnasium efter mit efterskoleår men jeg har ingen overskud til hverken nye mennesker eller skolearbejde.. Jeg har lyst til at spørge om jeg må komme ind på et hospital for psykisk syge, da jeg er bange for hvad jeg kan finde på. Hvad skal jeg gøre? Vh SM

Svar:
Kære SM
Jeg vil starte med at sige til dig, at det er rigtig godt at du skriver til os. Det er en god start til at få det bedre, at du fortæller til nogen hvordan du har det. Jeg tænker at du skal have nogle til at hjælpe dig, for når man har det som dig, kan og skal man ikke klare det selv. Og du skal ikke gå og have det sådan.
Det lyder som om du har brug for hjælp lige nu og jeg vil foreslå at du finder en voksen på efterskolen som du har tillid til og fortæller vedkommende hvor svært det hele er for dig. Jeg tænker, at han eller hun vil kunne hjælpe dig videre. Hvis ikke du synes at der er en på efterskolen du kan betro dig til, kan du måske snakke med din far, hvis du er fortrolig med ham? Du fortæller, at sidst du havde selvmordstanker og problemer med selvskade, forsvandt det da din far fandt ud af det. Alting bliver bedre hvis du får lettet dit hjerte, selvom det kan være svært at se lige nu. Det er en mere langsigtet løsning. Selvskade hjælper dig kun lige her og nu og smerten kommer hurtigt tilbage. Selvmord gør, at så kan du ikke opleve at du får det bedre. Jeg vil også sig til dig, at det er mere almindeligt end du måske tror, at have sådan nogle tanker som du har. Du fortæller også, at du har mistet nogle du holdt af. Det er hårdt og en stor sorg som du måske trænger til at få bearbejdet og som godt kan give dig angst.
Du nævner også,at du ikke ved hvad du skal efter efterskolen. Det behøver du heller ikke vide nu. Der er altid muligheden for at vente et år med gymnasiet (hvis du går i 9 kl.) eller tage en HF eller andet. Lige nu er det vigtigste, at du tager dig af dig selv og gør noget ved det.
Jeg håber du kan bruge mit svar og ønsker dig rigitg meget held og lykke med det.
Bedste hilsner
Kirsten