Jeg bløder efter samleje
brevkassespørgsmål af
camilla
19 år
Hej jeg har spørgsmål da jeg er super forvirret jeg er en pige på 19 år jeg har en fast kæreste og har derfor samleje et par gange om ugen men jeg er efter et stykke tid begyndt og bløde hver gang jeg har haft samenleje men det er ikke meget men dog en smule jeg har homonspiral i som jeg fik sat om i sidste sommers men jeg er bare super forvirret over hvorfor jeg hver gang jeg har samleje at jeg begynder og bløde?

Svar:
Hej med dig
Slimhinden i vagina og ens livmoderhals kan være ganske sårbar over for tryk eller gnidninger samt hormornerne i ens krop . Derfor kan man godt bløde lidt ved samleje - en gang imellem. Det skal dog ikke blive ved med at bløde og det skal ikke være hver gang, at man har samleje.
Derfor, vil jeg anbefale, at du bestiller tid hos din læge eller hos en gynækolog, som kan lave en gynækologisk undersøgelse og her tjekke hvordan hormonspiralen ligger samt fx tage en klamydiatest og/eller en smearprøve ( det er den screeningsprøve for celleforandringer på livmoderhalsen, som alle kvinder i Danmark bliver tilbudt hevrt 3 år, når man er mellem 23 -64 år.
Man kan sagtens tage den før man fylder 23 år). Det gør ikke ondt hverken at få taget en klamydiatest eller en celleprøve-test.
Venligste hilsener fra Lærke