Jeg bange for sandheden selv
brevkassespørgsmål af
Pigen
13 år
Hej jeg en 13årig pige til hverdag går jeg på (slettet) skolen og trives godt i klassen men mit problem er jeg har det hårdt hjemme der problemer og jeg tænker meget om jeg holder til mere jeg syntes det svært få sagt når det svært finde et tidspunkt. Et godt råd ville hjælpe så jeg får det bedre hjemme

Svar:
Hej
Nu ved jeg ikke, hvorfor du har det hårdt derhjemme, men det er i hvert fald ikke godt, når du er i tvivl om, om du kan holde til mere. Mit råd afhænger meget af, hvad der mere præcist er problemet derhjemme, men jeg vil under alle omstændigheder råde dig til at tale med nogen om det. Hvis det ikke skal være en af dine forældre, kan det f.eks. være en lærer, en pædagog eller en ven af familien. En voksen du stoler på. Jeg er glad for at høre, at du trives i klassen, det kan også gøre det nemmere at åbne op for en af lærerne, evt. din klasselærer.
Det kan være rigtig svært at starte en samtale om, at man har det dårligt, men på sigt kan det hjælpe dig. Hvis du f.eks. vil tale med en af dine lærere, kan du prøve at tage fat på ham og hende i et frikvarter, og fortælle, at du ikke har det så godt derhjemme. Læren vil kunne lytte til dig, og måske tilbyde dig mere hjælp, hvis du har brug for det.
Med venlig hilsen
Luna