Overtænker

brevkassespørgsmål

Overtænker

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 2 år 1 måned siden

Hej jeg er en pige på 16, og jeg overtænker helt sindsygt meget. Altså sagen er den jeg er bange for, at jeg kunne være gravid. Jeg har ingen symptomer, men har haft sex. Har dog haft mens 2 gange siden. Men har hørt om folk der har haft mens men de har været gravide. Og er bange for at det kunne være mit tilfælde. Min mens siden jeg har haft sex er også meget voldsommere. Har ekstreme smerter, og bløder længere tid. Jeg ved ikke om jeg bare tænker for meget. Det er btw 2 måned siden jeg sidst havde sex(med kondom). Hilsen overtænkeren

Svar:

Hej dig,

Først vil jeg starte med at berolige dig. Ud fra det du skriver, er du højst sandsynlig ikke gravid. Skulle du stadig være i tvivl, kan du tage en graviditetstest. De kan købes i de fleste dagligvare butikker. De fås i mange udgaver og forskellige prisklasser.

Det er også rigtigt at nogle kvinder oplever, at de kan pletbløde under deres graviditet. Men man har ikke reelle blødninger, når man er gravid, fordi man ikke frigiver æg. Så du kan være ganske rolig. Nu ved jeg ikke, hvor mange år du har haft menstruation, men kvinders menstruation kan sagtens ændre sig gennem livet. Nogle oplever at de begynder at bløde mere over flere dage, og andre oplever at de begynder at bløde mindre. Det samme gør sig gælende, når det kommer til de smerter, der kan være forbundet med ens menstruation. Det kan også godt være, at du de seneste to måneder har været særligt opmærksom på din menstruation og derfor blot har lagt mere mærke til, hvor meget du bløder, og hvor ondt det gør. Husk da på, at chokolade altid kan hjælpe på situationen. Selvom det ikke er videnskabeligt bevist, at det hjælper på smerterne, så kan det hjælpe på humøret og på at fjerne fokus fra smerterne. At have menstruation gør ondt, så giv din krop tid og tag dig godt af dig selv i stedet for at stresse over den.

Oplever du vedvarende og voldsomme smerter også udenfor de dage, hvor du har menstruation, vil jeg dog anbefalde at du tager kontakt til egen læge. Så kan I sammen finde en løsning, som passer til dig og dine behøv.

Håber du kan bruge mit svar.

Mv. Anja

cyberhusfabiennes billede
Anja fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål