Jaloux veninde ):

brevkassespørgsmål

Jaloux veninde ):

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 5 år 3 måneder siden

Hejsa, jeg er en pige på 14 år, som virkelig ikke aner hvad jeg skal gøre. Jeg har en veninde, en bedste veninde. Hver gang vi er sammen til nogle engagemanger, hvor vores fællesvenner er der, eller min kæreste er der, eller bare generelt nogle af mine venner er der, så bliver hun skide jaloux. Jeg har ikke oplevet det her en gang, jeg har oplevet det mange gange, og det er virkelig ved at gå mig på naverne. Hvis jeg fx. snakker med nogle andre end hende selv, eller bruger lidt tid sammen med min kæreste til det engagemang, så bliver hun skide sur, og gider ikke rigtig snakke til mig mange dage efter. Jeg forstår ikke hvorfor det gøre hende så jaloux, jeg har da lov til at snakke med andre mennesker end kun hende? Men det påvirker mig. Rigtig meget. For hver gang er det mig der skal sige undskyld, og bukke mig. Jeg ved ikke hvad det er der gør hun har det på den måde, om hun føler sig efterladt eller udenfor? Eller noget helt andet? Jeg ved det ikke. Men jeg er træt af at det skal være sådan her. Jeg bruger så meget af min tid og endergi på det, men jeg kan ikke se hvad det er jeg gøre forkert. Jeg vil jo også bare gerne snakke med nogle andre mennesker, end kun at være bundet til hende.

Jeg har også snakket med mine forældre omkring det, men de siger bare at jeg skal lade hende være, for det er hendes eget problem. De mener også selv at jeg selvfølgelig har lov til at snakke med andre mennesker, end kun hende. Men jeg forstår bare stadig ikke hvorfor hun bliver så sur, og så jaloux... Jeg forstår det virkelig ikke.

Jeg håber i kan give mig nogle svar.

Svar:

Kære du,

Tak for dit brev! Jeg kan godt forstå, at du synes det er frustrerende, når din veninde bliver jaloux og sur, når du taler med andre eller bruger tid sammen med andre. I et venskab skulle der meget gerne være plads til, at man også kan have andre venner og relationer, end kun lige til den ene person.

Du er selv inde på flere rigtig gode bud på, hvad der kan være årsagen til, at hun bliver jaloux. Måske føler hun sig efterladt og alene, når du snakker med andre. Måske føler hun sig udenfor, og som om hun ikke er en del af fællesskabet. Måske er det noget helt tredje. Der kan være mange årsager til, at din veninde opfører sig og reagerer som hun gør. Men kun din veninde ved præcis hvorfor. Derfor tænker jeg, at det vil være en rigtig god idé, hvis du snakker med din veninde om, hvorfor hun bliver jaloux. Prøv at få hende til at sætte ord på, hvad det er der sker i hende, når du taler og er sammen med andre. Og når du har lyttet til hende, vil det være rigtig godt, hvis du fortæller hende hvad det gør ved dig, når hun bliver jaloux. For ud fra det du skriver, får jeg indtrykket af, at det påvirker både dig og hende rigtig meget, og i sidste ende kan det gå ud over jeres venskab. Derfor er det vigtigt, at I får snakket sammen om det.

Jeg håber du kan bruge svaret og ønsker dig held og lykke!

Varme hilsner,

Stine

StineHs billede
Stine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål