irriterende ven og Sur lærer
brevkassespørgsmål af
Fie
12 år
jeg har den her irriterende ven som hele tiden følger efter mig og hele tiden gør hvad jeg gør. jeg for seriøst snart spat af hende. hun er bare så røv irriterende. Hun tror vi er bedste venner men det er vi overhovedet ikke. når jeg spørger at siger til hende at jeg synes det er irriterende at hun efterligner mig og at hun giver mig stress så begynder hun bare at tude og så siger hun det til en lære og så for jeg skæl ud fordi hun siger til læren at jeg har slået hende men det har jeg altså ikke. læren tror aldrig på mig. Læreren siger altid at man ikke kan stole på mig - hvad skal jeg gøre??

Svar:
Kære dig
Tusind tak for din besked. Jeg kan godt se, at det fra din side er en svær situation at stå i og at du ikke helt ved, hvad du skal gøre ved det. Jeg vil så godt som muligt forsøge at give dig nogle råd med på vejen.
Du skriver i din besked, at din veninde hele tiden følger efter dig, og hele tiden gør det samme som dig. Hvorfor tror du, at hun gør det? Mon I tidligere har været gode venner?
Når man er en pige på 12 år og tæt på teenagealderen, så kan man godt være meget usikker på sig selv og usikker i den klasse, som man går i. Det kan være, at din veninde fra klassen synes, at der er noget ved dig, som hun føler sig tryg ved og at hun gerne vil lære dig bedre at kende? Det kan være, at hun ser op til dig og synes, at du er en person, som hun godt kunne tænke sig at være mere omkring. Måske din veninde går efter dig og efterligner dig, fordi hun håber, at I kan blive gode venner og måske ikke helt ved, hvordan hun skal fortælle dig det på en anden måde? Når man synes, at en anden person er træls at være omkring, kan det nogle gange hænge sammen med, at man ikke kender personen særlig godt og ikke ved, hvorfor personen reagerer og er, som personen er. Kan det tænkes, at du måske kan forsøge at lære din veninde bedre at kende og finde ud af, hvordan hun egentlig er? Det kan være, at du kommer til at se hende på en anden måde end du gør nu, hvis du kender hende bedre. Hvad tænker du om det? Man kan selvfølgelig også synes, at hinanden er træls, selvom man er rigtig gode veninder, og det er helt normalt. Hvis man kender hinanden bedre, har man måske bare lettere ved at forstå hinanden.
Når man går i en klasse med mange forskellige børn, så er det naturligt, at man ikke kan være venner med alle. Det er derfor også helt naturligt, at der er nogle, man bedre kan lide end andre. Men selvom man ikke er lige gode venner med alle, så er det vigtigt, at man forsøger at være en god kammerat på en måde, så alle har det godt i klassen. Jeg kan dog godt forstå, at du synes, at det er træls, at din veninde hele tiden følger efter dig. Jeg kan også godt forstå, at du synes, at det er træls, at du oplever, at din veninde lyver om, hvordan tingene er mellem jer og at læreren ikke tror på din side af historien. Det lyder ikke til at være en rar situation at være i og jeg kunne forestille mig, at man i sådan situation føler, at det er uretfærdigt. Mon du har mod på at snakke med din lærer om det og fortælle, hvordan du har det? Eller måske tage det op i Klassens Time, hvis I har det i jeres klasse?  Det kan også være, at du, din veninde og læreren skal snakke sammen alle tre for at din veninde og du kan få en bedre relation. Måske er der nogle ting i hendes liv, som hun synes er svært og som gør, at hun opfører sig sådan. Det kan hverken du eller jeg vide, så måske er det en god idé at snakke med læreren om, hvordan du har det. Hvad tænker du om det?
I din besked beskriver din veninde som "irriterende" og du skriver, at hun begynder at græde, når du fortæller hende, at hun er irriterende og at hun giver dig stress. Jeg synes, at det er rigtig godt, at du udtrykker dine følelser, for det er vigtigt, at I snakker om det. Men jeg kan også godt forstå, at din veninde bliver ked af det, når hun får at vide, at hun er "røv irriterende." Selvom det er godt, at du fortæller hende, hvordan du har det, så kan det måske være godt at huske på, hvordan du gerne selv ville behandles, hvis rollerne var byttet rundt. Ville du blive ked af det, hvis der var nogen, der fortalte dig, at du var "røv irriterende" og at de fik "stress" af dig? Når du bliver irriteret på hende, kan det være en god idé at prøve at mærke, hvordan du gerne vil have det fortalt, hvis der var nogen, der var irriterende på dig. Altså prøve at tænke, hvis du var i din venindes situation og hun var i din. Måske kan det være, at du skal spørge hende, hvorfor hun følger efter dig og gør, hvad du gør? Ville det være en mulighed dig? På den måde finder du ud af, hvorfor din veninde gør, som hun gør og det kan måske gør det nemmere for dig at forholde dig til.
Jeg håber, at du kunne bruge mine råd til et eller andet og jeg håber, at I sammen kan finde en løsning, som gør, at I begge kan have det godt i klassen.
De bedste hilsner fra
Malou