Irreterende folk
brevkassespørgsmål af
Per
15 år
Hej vennerne, jeg er ret irreteret her for tiden. Der er personer der snakker til mig, som jeg virkelig ikke kan lide. Hvordan kan jeg slippe af med dem, så de ikke snakker til mig igen. Jeg kan heller ikke lide når folk snakker til mig i butikker. Hjælp, det er et stort problem.

Svar:
Hej Per
Jeg tror de fleste kender til det her med at man har perioder, hvor man har mindre lyst til at tale med folk. Og helt klart også at der er bestemte personer, man har meget svært ved at tale med, hvis de henvender sig. I virkeligheden er der nok ikke så meget du kan gøre, for at få andre til at lade være med at tale til dig. For vi kan ikke styrre hvad andre gør. Vi kan kun styre og bestemme hvad vi selv gør. Man kan også sige at det er dit eget ansvar at håndtere det, og ikke andre der skal ændre på deres adfærd, fordi du bliver irriteret.
Så når du kan mærke at du bliver irriteret, kan du sige at du ikke har så meget for at snakke, til de her personer. Og så flytte dig fra situationen. Gå et smut på toilettet eller udenfor, så du kan få en lille pause, hvis det måsker kan hjælpe lidt. Det kan også være man har dage, hvor man kan mærke at man bare slet ikke er i humør til at snakke. Og så er det måske en mulighed helt at holde sig på afstand af de her mennesker, som trigger den her irritation?
I butikker kan du ikke undgå at de ansatte taler til dig, for det er deres job, og du vælger at gå ind i deres butik. Men du kan sagtens sige til en ansat, at du ikke har brug for hjælp, at du bare kigger, eller noget i den stil. Stille og roligt, så du gør det tydeligt, at du ikke har brug for at deres hjælp. På den måde slipper du for det meste snak. Men hej, når du kommer ind, eller lidt snak, når du betaler, er nok svært at slippe helt for.
Sidst tænker jeg om du har gjort dig nogle tanker om hvafd den her irritation handler om. Hvordan kan det være at det går dig så meget på, at andre taler til dig? Kan du gøre noget for at fjerne irritationen? For på den lange bane, vil det måske være noget nemmere for dig.
Gode hilsner
Susan