Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Invisalign irriterer mit tandkød
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej. Jeg er 17 år og har togskinner i overmunden. I undermunden har jeg fået en invisalign skinne på, for at forhindre, at min nederste hjørnetænder bider op i togskinnen. Problemet er bare at skinnen gør forfærdeligt ondt, jeg kan knapt nok spise, mit tandkød er rødt, bløder og har trukket sig tilbage. Jeg har delt min bekymring med bøjletandlægen, som bare siger, at jeg skal huske at børste mit tandkød ordentligt - men det gør jeg også! Jeg har invisalign skinnen på 24/7, den er kun ude af min mund, når jeg børster tænder, og jeg skal have den på yderligere 4 mdr. Hvad skal jeg gøre for at holde det ud? Og kan mit tandkød godt bliver ordentligt igen, når skinnen er kommet af? Vh en bekymret

Svar:
Hej pige 17 år
Tak for dit spørgsmål, jeg kan godt forstå, at du er bekymret.
Jeg tænker, at hvis din skinne gør forfærdelig ondt, så passer den ikke. Det er normalt, at en skinne spænder lidt i nogle minutter efter du har taget den på, men gøre ondt i alle tænderne i lang tid, det skal den ihvertfald ikke. Jeg vil foreslå dig at booke en tid hos bøjletandlægen og sige, at du ikke kan bruge skinnen. De bør enten kunne justere den (slibe ud indvendigt) eller simpelthen lave en anden til dig.
Jeg tænker ikke, at du skal regne med at skulle bruge skinnen i månedsvis - spørg din tandlæge om det. Måske har dine øverste tænder snart flyttet sig så meget, at du ikke bider op i bøjlen.
Med hensyn til dit tandkød, så tænker jeg, at en skinne kan ikke gøre dit tandkød rødt, blødende og få det til at trække sig tilbage. Det giver ikke mening for mig. Specielt ikke hvis du har fået skinnen fornylig og hvis du børster fornuftigt tænder. Så jeg ville også kontakte - måske din almindelige tandlæge - om dette. Tandkød begynder ikke at bløde eller at trække sig tilbage uden grund, så der må være noget, der generer det.
Normalt ville mit svar være, at blødende tandkød skyldes at du ikke børster dine tænder rene. Men igen kan jeg jo ikke se dig i munden og derfor er det svært at svare dig sikkert på.
Der findes nogle enkelte betændelsestilstande i munden, hvor tandkødet bliver hævet, blødende og midlertidigt trækker sig tilbage. Hvis det er det, der har ramt dig, må du gå til tandlæge og få set på det.
Når man har det som du - både ondt og at der noget, der føles helt forkert, så skal din tandlæge kikke på dig med samme. Du kan også få din tandlæge til at se på skinnen - nogen gange er det ikke ret meget der skal rettes, for at det bliver godt - og det kan en almindelig tandlæge også finde ud af.
Held og lykke med at finde ud af det.
Niels Hansen, tandlæge