Intim
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Er en pige på 21.. og jeg har dyrket forholdvis meget sex.. har haft klamydia flere gange.. men er dog blevet helbredt.. ved ikke om det har noget at gøre med det jeg vil spørge om..
-det ligger sådan når jeg plejer at få finger så bløder jeg normalt ikke.. men de sidste to gange er jeg begyndt at bløde.. min mens ligger stabilt.. det har den ikke gjordt før, men hen af årene er den..
-ville høre om jeg skal gå til lægen med det.. eller hvad jeg skal, er ikke bange for at bløder efter finger, da jeg har læst flere steder det måske barw kan være et lille reft jeg har fået...
-men synes dog stadig det er lidt mærkeligt. når jeg ikke før har haft problemt..

Svar:
Kære 21-årige
Tak for dit spørgsmål. Det du oplever kaldes kontaktblødning, og der kan være flere årsager til det.
Som du selv skriver, kan det skyldes en lille rift. Det kan også være, fordi du tager p-piller, de kan nemlig gøre slimhinden på livmoderhalsen mere sart og let blødende. Det er helt ufarligt. Men det kan også skyldes andre ting såsom en lille polyp eller celleforandringer på livmoderhalsen.
For at være på den sikre side vil jeg derfor helt klart anbefale dig at bestille en tid hos din læge, så du kan få lavet en gynækologisk undersøgelse, hvor der tages et celleskrab fra livmoderhalsen og en klamydiatest. Hvis problemet fortsætter kan det også være du skal ses af en gynækolog, som vil tage nogle vævsprøver fra livmoderhalsen for at se, om du har celleforandringer.
Du skriver, at du flere gange har haft klamydia - så derfor er det vigtigt for mig at sige, at husk nu at beskytte dig mod kønssygdomme!
Mvh Anne