intet fungerer

brevkassespørgsmål

intet fungerer

brevkassespørgsmål af
julie
18 år
Oprettet 4 år 5 måneder siden

hej cyberhus

kort fortalt gik jeg på efterskole i 2017/2018 og havde det bedste år i mit liv og jeg savner det virkelig meget. efter efterskolen startede jeg på htx, selvom jeg egentlig ikke havde lyst. Men jeg gav det en chance, men droppede ud efter 3 mdr og startede på en eux.. jeg gik på eux'en i ca 2 mdr men kunne ikke holde det til og skiftede over til eud (den samme uddannelse bare som eud)

jeg overvejede mange gange at droppe ud fordi jeg flere problemer bla depression, stress osv.... men jeg blev og lige nu er jeg i praktik. praktikken er meget hårdere end jeg havde forventet... jeg var godt klar over at det ville blive hårdt, da det er fysisk arbejde jeg laver hver dag og jeg ikke er specielt stor eller stærk.. men det er blevet bedre nu.

jeg har tænkt meget over at stoppe og droppe ud af det hele og finde på noget andet. Men jeg ved ikke hvad det skulle være... jeg har ikke lyst til at starte på en 4 uddannelse uden at have færdiggjort en anden uddannelse først. men jeg har heller ikke lyst til at blive på den her uddannelse.

det er også hårdt psykisk at være herude. min chef finder ofte fejl ved det jeg laver. enten er det forkert ellers er det bare ikke godt nok. og jeg tar det alt for nemt til mig hvis jeg får negativ kritik. det er også for det meste mig der får skylden hvis vi (der er mig og en anden elev herude) har lavet en fejl eller glemt noget. nogen gange føler jeg, at alt det jeg gør bare er forkert eller for dårligt. det har fyldt så meget flere gange at jeg har skåret i mig selv.

jeg er ofte ked af det om aftenen og græder også tit. nogle gange fx når jeg skal derhen om eftermiddagen (jeg arbjeder om morgenen/formiddagen, har fri et par timer og så møder igen om eftermiddagen - hver dag) har jeg virkelig lyst til bare at begynde at græde. fordi jeg ikke har lyst til at komme igen. men det blir som regel okay når jeg kommer derhen. den anden elev der er her kan jeg pisse godt li og vi er virkelig gode venner. eleven forstår mig 100% og har det på samme måde. jeg er virkelig glad for at arbejde sammen med hende og det er nok ogs en af grundene til at jeg ikke er stoppet endnu.

jeg har forsøgt at snakke med mine forældre og studievejlederen på skolen om det og gået til lægen for at se om jeg havde stress, men ingen af dem lyttede og de sagde bare at jeg skulle give det en chance (nu har jeg været i praktik siden juli). den eneste der faktisk forstår mig er eleven..

jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. alt er bare håbløst.

hilsen julie

Svar:

Kære Julie!

Du skriver til brevkassen. Du kontakter fagfolk omkring dig. Du handler på din situation trods du ikke føler dig lyttet til, det er godt. Bliv ved, for du skal have det godt med at gå i skole og være i praktik.

Jeg bemærker, du føler dig mødt og forstået af den anden elev. En mulighed kunne være at gå i snak med hende om, hvad hun tænker om Jeres praktikperiode. En mulighed er, at I sammen ændrer Jeres forhold i praktikken. Et eksempel er at I sammen taler med en studievejleder (gerne en anden end den studievejleder du ikke følte dig forstået af). Jeg tror det er vigtigt, at du konkret fortæller, hvordan du har det, når du kommer hjem. Ingen unge skal skære i sig selv for holde deres praktik ud.

En anden mulighed er at finde en ny praktikplads. Sammen med din elevmakker kan I måske sammen finde et nyt sted. Det kan også være, at det er svært at finde en anden praktikplads. Derfor kunne en tredje mulighed være at vælge en anden linje på EUD.

Det er svært at finde den rette uddannelse, for nogen tager det tid at finde den rette. Derfor tøv ikke med at spørge om hjælp fx hos E-vejledningen. En anden ungerådgivning er Headspace, som ligger spredt rundt i landet. Her kan du få samtaler med ungerådgivere eller chatte med dem.

Hold fast i din elevmakker. Gør noget godt sammen. Ligegyldigt hvad du vælger at gøre, lyder det som om, at det er din elevmakker som er guld værd. Så selvom I måske finder hver Jeres uddannelsesvej, så er Jeres forståelse for hinanden måske kimen til et venskab.

Jeg ønsker dig en god uddannelse, hvor du har det godt.

Alt lykke til.

Hilsen Anne-Sophie

Anne-Sophies billede
Anne-Sophie har svaret på dette spørgsmål