Ingen motion og brok!
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Cyberhus! Jeg er meget glad for motion. Jeg løber på løbehjul, skater, står på inliners (alle tre meget gerne på ramper)næsten hver dag, løber 3-4 gange i ugen, bokser på en boksebold når jeg er sur, om vinteren er jeg på skiferie, jeg danser Zumba 1 gang om ugen, spiller lidt fodboldd med vennerne næsten hver frikvarter, spiller håndbold i en klub 2 gange om ugen + spiller kamp mange weekender. osv. Generelt er jeg meget aktiv, jeg har lyst til så mange ting - jeg vil så gerne det hele, og helst alt sammen hver dag. Intet i verden gør mig så glad, som sport. Uderover det jeg går til nu (håndbold, Zumba og det løse) har jeg gået til ridning, hiphop, jumpstyle, cross, batminton, tennis, trampolin og gymnastis og springgymnastisk. Altså er motion mit liv, det er det der gør mig glad, og det er det jeg brænder for. Når jeg bliver voksen, vil jeg gerne være fittness-instruktør, og jeg vil oprette tre små gymnastiskhold, et for fysisk handicappede, og et for autister, og et for ADHD'ere , så jeg kan dele min glæde med mennesker der har det svært. MEN for en uge siden skulle jeg over til en veninde, og sammen med hende skulle vi og tre drenge ned på ramperne i byen, og skate. Jeg var lige ved at komme for sent, så jeg ville løbe ned af trapperne fra mit værelse, men faldt, og ja.... brækkede anklen! Jeg er SÅ træt af det, for jeg keder mig helt vildt nu! mine venner og veninder er flittige til at besøge mig, og sende mig hilsner. Flere har også været så søde at komme med gaver til mig, men jeg keder mig helt ekstremt, og er så dårlig til og sidde stille. Hvad skal jeg lave? Lige for tiden bliver jeg kørt i skole hver morgen af min stedmor, hentet af min storebror eller storesøster bagefter, kørt hjem til veninderne osv. Jeg har altså ALT for meget krudt bagi, til at sidde stille, og der er kun gået EN ENKEL UGE!!!!!!!!!!!!!!! Lige nu læser jeg om motion på nettet, og heldigvis er der da massere motion i tv, jeg er på facebook, spiller på ps3 osv. Min det kribler og krabler indeni mig, for at lave noget mere fysisk aktivt! Har du en ide til, hvad jeg kan lave? Jeg er godt nok på krykker, men tænker på om der ikke findes et eller andet jeg kan lave som kræver lidt mere? Vores boksebold hænger i kælderen, og en dag fik jeg min lillebror til, at slæbe en stol derned, og så forsøgte jeg at bokse lidt til den - men det er fineme svært, at bokse når man sidder på en stol. Jeg rejste mig op, og tænkte, at jeg bare kunne hoppe på et ben, imens jeg boksede - men det fik mig bare til at vælte. jeg er ikke god til det kreative, så jeg keder mig helt vildt: HVAD SKAL JEG DOG LAVE??? Håber at du vil hjælpe!!

Svar:
Hej med dig
Det var da en helt fantastisk mængde aktiviteter du har prøvet og stadig har gang i. Jeg kan godt forstå at en pige som dig, med så meget energi og fremdrift, keder sig når du må sidde stille med en brækket ankel. Det er jo nærmest tortur. Jeg vil gøre mit bedst for at inspirere dig så du kan komme bare lidt i gang igen, til du igen kan hoppe og springe på begge ben.
Svømning
Det første jeg kommer i tanke om, hvor du ikke er begrænset af en brækket ankel og gips, er svømning. Din gips er selvfølgelig en udfordring, for den må ikke blive våd og kan være en anelse tung i vandet. Men, der findes råd for det våde element.
Man kan få et særligt overtræk man kan komme rundt om gipsen inden man hopper i vandet, som holder det fuldstændig tørt. Præcis hvor du kan få det er jeg ikke sikker på, men det første sted jeg ville lede er i Matas eller på Apoteket. Alternativt kan du følge dette link og læse lidt mere om det på producentens hjemmeside.
Det heldige ved at din ulykke er sket i denne årstid er, at du kan svømme i havet når det passer dig og det er helt gratis.
Vær opmærksom på, at det altid er bedst at være flere når man svømmer i havet, i tilfælde af der sker noget.
Fitness, styrketræning
Hvis du har mulighed og lyst til det, kan du også dyrke fitness. Enten i et fitnesscenter eller hjemme, eller sågar også ude - fx i skoven. Med en brækket ankel og gips, kan man jo sagtens løfte vægte, lave arm- og mavebøjninger, armløft osv. Og skal det være lidt mere avanceret, kan man bruge en træningsbold og ribberne.
Dette link fører dig til en side med inspiration til træning hjemme, uden udstyr, hvis du ikke lige har mulighed for at gå i et fitnesscenter.
Gåture
At gå længere ture med krykker, koster mere energi end man skulle tro. Store dele af kroppens muskler er i spil, når man bevæger sig med sådan et par stængler.
Boldlege
Lege med der indbefatter en bold, er også en mulighed. Her sætter kun fantasien grænser. Det kunne fx være sammen med nogle veninder, hvor i sætter jer i en relativt bred rundkreds. Bøj benene, hold hælene i jorden og lad ryggen falde bagover til der opstår et let svaj i maven. Hold strækket i maven og kast nu bolden til hinanden. Det træner mavemusklerne, både de skrå og dem lige foran, plus det sætter forbrændingen i vejret. Derudover kan det være ret sjovt. Find selv på flere.
Det er umiddelbart lige hvad jeg kan finde på.
Jeg håber du er blevet inspireret så du ikke skal sidde stille og kede dig mere :)
Bedste hilsner og god bedring
Claus