Ingen mens i 6 måneder
brevkassespørgsmål af
Cecilie
15 år
Hej
Jeg fik min første mens et par måneder før jeg blev 15. Det er nu omkring 6 måneder siden og den er ikke kommet tilbage. Jeg er ikke gravid (jomfru). Jeg havde mens i en uge. Er ret bekymret for at jeg har en form for sygedom. Vejer ikke så meget, men det er bare gener og har ikke tabt mig. Jeg kan ikke snakke med nogle om det. Skal jeg måske overveje at gå til lægen med det?

Svar:
Kære Cecilie
Jeg kan godt forstå du bliver bekymret for om der er noget galt, når din mens ikke er vendt tilbage. Derfor er det godt du skriver, og jeg kan berolige dig med, at der højst sandsynligt ikke er noget at være bekymret for.
Når man som pige kommer i puberteten og får sin første mens så kan det ske, at menstruationen kan være uregelmæssig eller helt udeblive i en periode. Det er helt normalt og handler om, at kroppen lige skal vænne sig til forandringerne. Det kan nemlig godt tage lidt tid, før kroppen "husker", at menstruationen skal sættes i gang hver måned, fordi hormonerne svinger meget i puberteten.
Ud fra det du skriver, så ser jeg umiddelbart ikke nogen grund til, at du skal gå til lægen, da det som sagt er helt normalt, at der kan gå lang tid mellem menstruationerne, men hvis det er noget, som går dig på eller som du virkelig bare er nervøs for, så tænker jeg, at det er en rigtig fin idé at kigge forbi lægen for at få det tjekket, så du kan få ro i sindet. Det er i hvert fald træls at skulle gå og være bange og nervøs for det hele tiden.
Det kan også være rigtig træls, at ens mens ikke er regelmæssig, fordi det gør det svært at forberede sig på, hvornår den næste mens kommer. For at være bedst muligt forberedt, så kan du sørge for altid at have et par trusseindlæg eller bind med i tasken, så du ikke står uden noget, hvis din mens pludselig skulle komme igen.
Jeg håber mit svar har gjort dig mere rolig, for som sagt så er det helt normalt for unge piger, at der i starten kan gå 6 måneder eller mere mellem man får sin mens.
De bedste hilsner
Maren