økonomisk problem, og sygdom.
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
hej. Jeg har et problem. Jeg går nogengange og næsten frygter at enten blive hjemløs eller ikke har penge nok til at leve for. På nuvernde tidspunktet bor jeg hjemme hos mine foreldre. Og jeg arbejder ikke, og har ikke råd til at flytte ud. Mit problem er at jeg lever i en ond cirkel, jeg er plaget af iritabel tyktarm og har meget af tiden smerter, jeg lever sundt og passer på med hvad jeg spiser, jeg har været til kikertundersøgelse. Og fået afvide at der ikke er noget alvorligt galt, men jeg lever kronisk med stærke smærter engang imellem, jeg for også piller for uregelmæssige hjerterytme, jeg har igennem flere år været nem til at få. Svimmelhedsanfald og hovedpine, og har været til undersøgelser gennem flere år netop med det men lægerne finder ikke rigtig noget, jeg har talt med en dame på komunen, som fortalte mig om de regler der gælder for økonomisk hjælp. Jeg ved at jeg ikke har mulighed for kontanthjælp. Og jeg kan ikke gå i job da jeg føler jeg ikke har overskud til det. Har også hørt at flexjob er en mulighed, men mit store problem er at jeg for svimmelheds anfald og bliver tung og træt bare. Ved at tage en støvsuger, lave gulvvask og ja bare lave noget i 2 timer , har aldrig fundet ud af hvad i alverden der er galt med min krop. Det er vedvarende. Lægerne kan ikke finde ud af hvad der er galt, og de siger selvfølgelig at der. Må være noget psykisk galt med mig, men det er ikke rigtigt. Jeg er hverken angst bange for noget eller bilder mig selv ind at jeg er syg, jeg. Kan bare mærke. Det, at min krop reagerer på den måde , jeg har selvfølgelig brug for økonomisk hjælp så jeg kan bo ude, og have noget at. Leve for, men jeg aner efterhånden ikke hvad jeg skal stille op, det hele er håbløst, og ser sort ud for mig, kan ikke. Finde en udvej. Mvh m.

Svar:
Hej med dig!
Jeg kan godt høre, at du har rigtig mange bekymringer i din hverdag - sådan noget med job og økonomi osv kan fylde rigtig meget, og jeg kan sagtens forstå, det er noget, der gør dig bekymret. Derfor synes jeg, det er rigtig fint, at du skriver herind med dine tanker omkring det hele.
Først og fremmest må det være utrolig hårdt at have nærmest kroniske smerter og opleve, at du næsten ikke kan lave noget uden at blive svimmel og få hovedpine. Det må påvirke din hverdag rigtig meget og være utrolig frustrerende. Især når lægerne ikke kan finde ud af, hvad der er galt.
Jeg kan godt forstå, at det økonomiske aspekt af din situation fylder rigtig meget. Det er rigtig godt at høre, at du kan bo hos dine forældre, og jeg kunne forestille mig, at de vil gøre alt, hvad de kan for, at du aldrig skal blive hjemløs. Men i din alder begynder man naturligvis også at tænke på, at man gerne vil bo selv osv. Som du allerede har været, er det en rigtig god ide at være i kontakt med kommunen i forhold til, hvilke muligheder der er for at få hjælp. Du skriver, at du ikke kan få kontanthjælp - jeg tænker, at du skal undersøge, hvad der skal til, for at du kan få kontanthjælp. Hvis det fx handler om en udtalelse fra din læge, som beskriver, at du på nuværende tidspunkt ikke er i stand til at varetage et job, så må du forsøge at få din læge til at hjælpe dig med det.
Derudover tænker jeg også, at muligheden med fleksjob måske er værd at undersøge nærmere. Der kunne måske være et form for arbejde, hvor du vil kunne gennemføre et par timers arbejde om dagen, uden at blive svimmel og få hovedpine?! Et job, hvor du ikke skal bære eller løfte ting, men måske et stillesidende arbejde eller lignende. Det at have et arbejde, kan gøre en utrolig stor forskel i ens hverdag - det her med at have noget, man skal, og have noget at stå op til, kan betyde utrolig meget for, at man har det godt. Så jeg tænker, det kan være forsøget værd at afprøve fleksjob-muligheden. Brug god tid på at overveje nogle jobtyper, som du kunne forestille dig, at du måske ville kunne gennemføre et par timer om dagen, og så kan du evt afprøve forskellige muligheder. Det vil hjælpe på din økonomiske situation, og det kan som sagt også være utroligt rart at have noget, man skal et par timer om dagen. Så jeg synes helt klart, det vil være et forsøg værd.
Derudover nævner du, at de tror det handler om et psykisk problem. Jeg er helt med på, at det er noget, du fysisk kan mærke i din krop. Men jeg tænker det kunne være en rigtig god ide at snakke med en psykolog om din situation. Jeg kan som sagt sagtens forstå, at det er utrolig svært at være i din situation, hvor man har smerter rigtig ofte, og der er masser af bekymringer ift., hvor du skal bo, og hvad du skal leve af osv. Og når der er noget i ens liv, som fylder så meget og påvirker så mange aspekter af ens liv, så kan det være rigtig godt at snakke med et andet menneske om det og få talt alle de her bekymringer igennem. Det kan give dig nogle redskaber til at håndtere din situation på en måde, så bekymringer ikke fylder så meget. Du vil formentlig kunne få en henvisning hos din læge, så det ikke er så dyrt at gå til psykolog.
Derudover kan det måske være en ide at undersøge alternative forklaringer og løsninger på din situation - der findes rigtig mange forskellige alternative behandlere, som har forskellige holdninger til, hvad der påvirker kroppen, og hvad der kan hjælpe. Det kunne for eksempel være akupunktur, kranio-sekral terapi, kostvejledere eller lignende. Det kan godt være lidt dyrt, men måske dine forældre har mulighed for at hjælpe dig økonomisk med at prøve forskellige ting, eller du kan se, om der er nogle studerende, der tilbyder hjælp til nedsat pris.
Jeg håber du kan bruge mit svar og ønsker dig held og lykke.
Mange hilsner fra Janni