Væk!
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej, jeg er en pige på 12 år. Jeg har det kort sagt af helvedes til. Jeg kan bare ikke klare det mere. Det gør ondt i min mave og jeg har lyst til at græde hele tiden. Jeg vil bare væk. Ja, væk fra alt. Jeg har tænkt over hvad jeg kunne gøre og tænkte så på en kostskole. Jeg fandt en fed en på nettet og skrev til dem og alt muligt. Jeg kan godt komme ind for dem, problemet er bare mine forældre. De har givet mig lov i 8. Klasse, men det er for sent. Jeg vil nu og her når jeg starter i 6. Klasse. Jeg har det fint i skolen. Jeg er ikke så populær og det plager mig lidt. Jeg vil bare på kostskole! Intet andet kan gøre mig glad. Jeg vil ikke tale om mine følelser med mine forældre. Aldrig! Hvordan i alverden får jeg dem overtalt at lade mig "flyve". Det er mit største ønske. KH Anonym

Svar:
Kære Anonym
Jeg kan godt læse på dit brev, at du lige nu bare rigtig gerne vil væk fra det hele, og starte på en frisk på den kostskole du har fundet. Du skriver du har ondt i maven og har lyst til at græde hele tiden – og det kan jeg godt forstå er rigtig hårdt - men du skriver ikke noget om hvorfor du er så ked af det... Det plager dig lidt at du ikke er så populær i skolen, men at du ellers har det fint der. Så det lyder ikke til at det er derfor at du gerne vil væk fra det hele.
Det er selvfølgelig helt okay at du ikke skriver her hvorfor du er ked af det, og det kan også være at du ikke ved hvorfor du er så ked af, sådan en periode kan man også godt komme i. Men jeg tror dine forældre mangler at høre om dine følelser for at kunne forstå hvorfor du vil på kostskole og væk fra det hele nu. Du skriver du ikke vil tale om følelser med dine forældre – men hvordan skal de så forstå hvordan du har det og støtte dig i at tage på kostskole nu? Og hvad har du at miste ved at prøve at fortælle dem om dine følelser?
Mit råd er altså, at hvis du virkelig vil væk på kostskole nu, så er du nødt til at fortælle om dine følelser til dine forældre, så de kan forstå hvorfor du vil væk nu og ikke først i 8. klasse.
Jeg håber du kan bruge mit råd til noget, ellers er du velkommen til at skrive igen eller logge på chatten en dag.
De bedste hilsner fra Heidi