vægt problemer!
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg har et problem, som fylder meget i min hverdag - jeg tænker konstant på min vægt, mad og udsende. Mine veninder har kommenteret lidt på at jeg ikke er så glad og at jeg har tabt mig. Jeg ved bare ikke hvad jeg skal sige til dem! jeg skærer også i mig selv for at slippe af med smerten og har ret grimme ar som også er blevet kommenteret en gang i omklædningen til dans. Jeg er 148 cm høj og vejer 45 kg:( jeg har været nede på 40 kg, men begyndte så at trøste spise og det kan så ses på vægten nu... jeg vil gerne ned på de 35-40 kg. for jeg er en af de lidt tykke i min klasse. jeg går altid i løst tøj for at folk ikke kan se min krop. Jeg har været ret trist på det seneste.... jeg har endda haft selvmords tanker, men det er ikke så meget det længere, nu vil jeg bare gerne være perfekt!! hvad kan jeg gøre for at tabe mig? jeg træner en del, men der sker bare ikke noget :( hilsen Fisken..

Svar:
Hej Fisken
Det er helt tydeligt at du virkelig har det svært lige nu. Både dine tanker om selvmord, din fokus på din vægt og at du skader dig selv for at slippe af med smerten fortæller mig at du bærer på en masse smertefulde følelser og tanker indeni. Jeg er glad for at du har valgt at skrive i brevkassen om hvordan du har det, for det er helt sikkert at du har brug for noget hjælp til at ændre din situation.
Det lyder som om du har nogle gode veninder der har lagt mærke til at der er noget galt. Hvor er det fedt at de faktisk har konfronteret dig med de ting de har lagt mærke til. Jeg ved godt at det må være svært at blive konfronteret, og jeg kan også godt forstå at du er meget i tvivl om hvad du skal sige til dem når de spørger. Når jeg alligevel synes at det er godt, er det fordi det fortæller mig at de bekymrede for dig, og gerne vil dig det bedste. Måske behøver dit svar ikke være så gennemtænkt. Måske kan du bare svare at de måske ikke har set helt forkert, fordi du faktisk har det lidt svært for tiden?
Du skriver at din selvskade og selvmordstankerne ikke er det store problem mere. Lige nu ønsker du bare at tabe dig så du kan være perfekt.
Perfekt findes ikke. Ingen mennesker i verden er perfekte...og hvis du kun synes at du er god nok hvis du er perfekt, vil du konstant løbe ind i nederlag, for du jagter noget der ikke findes.
Lige nu prøver du at komme af med den smerte du føler ved at skære i dig selv, ved at ændre på din krop så den lever op til det du mener er perfekt, og du har endda haft tanker om at ende livet for at komme af med smerten. Ingen af de ting du prøver lige nu kan få smerten til at forsvinde. Måske forsvinder smerten lige når du skærer...men den kommer altid igen. Måske vil du blive glad hvis du taber dig lidt mere...men du vil aldrig blive tilfreds, for du vil opdage at smerten indeni intet har med din vægt at gøre. At ende livet vil også ende smerten...men du vil ikke længere være her til at opleve at smerten er væk.
Du har ikke brug for at tabe dig mere, men du har brug for at arbejde meget mere med de tanker og følelser du går alene med lige nu. Jeg ved at det kan lade sig gøre at komme af med den smerte du føler. Jeg ved at du kan blive glad for dig selv, og at du kan lære at kigge på dig selv i spejlet uden at være ked af det du ser. Du kan ikke ændre tankerne og følelserne ved at ændre på din krop, men du kan ændre dem ved at fortælle om hvordan du har det. Du bliver nødt til at lade nogen hjælpe dig med at se nye sider af dig selv.
Nogle gange kan man stå og kigge på et billede og stirre sig blind på noget helt bestemt, så man kun kan se lige præcis det man har fået øje på. Hvis du står og kigger på et billede fanger dit blik nogle bestemte ting. Hvis en anden stiller sig ved siden af og kigger på det samme billede vil vedkommende måske lægge mærke til andre detaljer, farver eller noget andet som du ikke ser. På samme måde er det med os mennesker. Du har stirret dig blind på nogle bestemte ting ved dig selv, når du tænker over hvem du er...ting du ikke bryder dig om. Jeg tror at du bliver nødt til at lade andre hjælpe dig med at se nye detaljer og sider ved dig selv som du ikke selv kan finde. Gode og smukke ting ved dig som du lige nu ikke selv kan finde.
Det betyder at du bliver nødt til at dele dine tanker med andre. Du bliver nødt til at fortælle hvordan du har det inderst inde lige nu, så andre kan hjælpe dig med at blive klogere på hvad det er der sker indeni dig. Jeg synes det er sejt hvis du tør sige til din veninder at du faktisk ikke har dt så godt lige nu, men jeg er samtidig helt sikker på at du også bliver nødt til at snakke med voksne om de her ting. Hvad med dine forældre...var det måske en mulighed? Det kunne også være en lærer i skolen eller en anden voksen du er tryg ved. Det vigtigste er at du får snakket med nogen.
Jeg ved godt det ikke er så let at få startet sådan en snak...det er faktisk noget af det sværeste, men det er vigtigt at du prøver. Måske kunne du vise det her brev du har skrevet til en voksen...det kunne være en start.
Du kunne også starte med at kigge forbi chatrådgivningen og "øve" dig på en af de voksne rådgivere der.
Jeg håber du tør tage chancen og tage næste skridt på vejen til at få det bedre...del dine tanker...det nytter.
DeBedsteHilsner
Niels-Christian