Vrede
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej cyberhus jeg har et problem som er begyndt at irritere mig rigtig meget, jeg er næsten altid vred og det går ud over mine venner, min familie og min kæreste. Jeg ved ikke hvad det er der gør mig så sur hele tiden, men jeg vil godt have at det snart stopper, for næsten uanset hvad folk siger svarer jeg meget vredt tilbage, jeg har faktisk mistet nogle venner fordi vi var oppe og diskutere og jeg bliver mere og mere vred og påståelig, så jeg er ikke til at holde ud. Og det går også rigtig meget ud over min lillesøster, hun har ADHD så hun kan hurtigt blive for meget, men nogle gange giver jeg hende ikke engang en chance for at snakke før jeg kommer med et vredeudbrud. Er der noget jeg kan gøre for at stoppe den vrede?

Svar:
Kære du
Jeg kan forstå det er rigtig træls at være vred næsten hele tiden – især når du ikke helt ved hvad det er der gør dig så vred.
Det er helt normalt at man kan have nogle dårlige dage engang imellem, hvor man bliver lidt hurtigere vred end ellers.. måske har man ikke fået nok søvn, måske er man lidt stresset, måske er der noget andet der irriterer en, og så kan det komme til at gå ud over andre.. Men hvis du føler det er næsten altid du er sådan, så tror jeg det er vigtigt du bliver ved med at mærke efter hvad gør dig så vred.. Får folk dig til at føle på en bestemt måde? Måske kan det også være en idé at tale med fx dine forældre, når du har været vred, og ser om I sammen kan finde ud af hvorfor situationen gjorde dig så vred...
Du spørger om der noget du kan gøre for at stoppe den vrede. Det bedste ville helt sikkert være at finde ud af hvorfor du bliver så vred, men så længe du ikke ved det, vil jeg gerne dig følgende råd: når du mærker du er ved at blive vred over noget, som du ikke tænker du burde blive så vred over, så prøv at tælle langsomt til ti og træk vejret dybt inden du reagerer, og brug tiden på at tænke på hvorfor du bliver vred lige nu.. Hvis vreden bliver ved kan du måske sige til din lillesøster, kæreste, eller hvem det lige er i situationen, at du lige har brug for 5- 10 minutter, og så gå væk de minutter og vær for dig selv og se om du kan falde lidt ned igen.
Til sidst vil jeg sige at jeg synes det er super godt at du tænker over hvorfor du bliver sur og at du skriver herind og spørger.. Jeg håber du kan bruge mit svar til noget – og jeg håber du finder ud af hvad det er der gør dig vred, så du kan begynde at være lidt gladere overfor menneskerne i dit liv. Har du lyst en dag, er du også meget velkommen på chatten, så en rådgiver måske kan hjælpe dig med at tænke mere over hvorfor du er så vred så tit..
De bedste hilsner fra Heidi