voldtægt? seksuelt overgreb? kærester!
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej. jeg ved ikke om jeg skriver det rigtige sted, men det er fordi jeg har en kæreste på 19 og han betyder alt for mig og jeg er 100 på at det er gensidigt. for snart et halvt år siden ville jeg have sex med ham. han sagde nej, fordi mine forældre ikke vil have det. vi puttede, han gav mig finger og jeg gav ham handjob. jeg bad ham tage kondompå, og lovede at jeg ikke ville gøre "det". jeg satte mig på hans lår og lænede mig ned over ham og kyssede ham, også tog jeg fat om hans penis og tog den op i mig...
jeg er meget bange for om det er seksuelt overgreb eller direkte voldtægt, han elsker mig stadig og jeg elsker ham og vi har næsten glemt det, men har spekuleret over det og er stadig lidt ked af det...
vil forresten ikke høre om at det er forkert af ham, for det var ikke hans skyld. han sagde ovenikøbet 'nej' imens jeg gjorde det...

Svar:
Kære dig
Jeg synes at det er rigtig flot og modigt af dig at skrive herind til brevkassen med dit spørgsmål. Det viser mig at du er en meget betænksom og opmærksom pige, der bekymrer sig om det der er sket.
Når man siger at noget er en voldtægt eller et seksuelt overgreb, så er det fordi den ene er blevet tvunget til sex uden at ville det. Du skriver at din kæreste sagde nej undervejs og at han ikke ville og derfor kan jeg godt forstå at du tænker om du har lavet et overgreb på ham.
Du skriver at du er ked af det der skete og jeg tænker at det fremover er vigtigt at du lytter godt efter dine egne og andre grænser. Sex er nemlig meget følsomt og har betydning for begge parter. Det kan være svært at vide hvad man har af grænser og det er ikke altid de samme som andre har.
Det lyder på mig som om at I har snakket om det bagefter, når du skriver at I næsten har glemt det. Men jeg tror at det er vigtigt at I snakker endnu mere om det, da det virker til at du stadig er meget påvirket af det. Jeg tænker at I kan snakke med hinanden om hvad der skete, hvorfor sagde han nej og hvorfor gjorde du det alligevel. Det er rigtig vigtigt at tale om sådan noget, så I kan lære af hvad der skete, så det ikke sker igen.
Til sidst vil jeg sige at loven siger at det er forkert at have sex, når der er så stor aldersforskel på jer. Når du er 14 og han 19 år, så er I meget forskellige, har forskellig slags erfaring og forskellige tanker om hvad jeres forhold skal indeholde. Loven er lavet for at passe på dig, så du ikke oplever noget ubehageligt i forhold til sex.
Det lyder til at du holder meget af din kæreste, men jeg tænker at det er vigtigt at du passer godt på dig selv. Hvis det er lidt svært at finde ud af hvad der er ok og hvad der ikke er, synes jeg at du skal vende det med en voksen, enten en lærer eller i Cyberhus' chatrådgivning.
Jeg håber at mit svar gav dig de svar du ledte efter.
Venlig hilsen Marianne