Voldtægt' Halv voldtægt eller?
brevkassespørgsmål af
Anonym
Hej.
Jeg er så forvirret lige for tiden. Da jeg var 13 år havde jeg lukker mig inde i ca. ½ år uden at være sammen med nogle, gemte mig bare en maske over i skolen for at folk ikke skulle kunne se at jeg havde det dårligt, men en dag mødte jeg en dreng sammen med en veninde og efter at vi havde været sammen tre dage prøvede han på at give mig finger. Jeg gjorde modstand og jeg prøvede virkelig på at holde hans arme væk, men så holdte han bare mine arme og gjorde det. Jeg var meget svag dengang for jeg havde jo lige været lukket inde og kendte ikke særlig meget til den store verden. Han spurgte også en dag om han måtte gøre det og der sagde jeg nej men han gjorde det alligevel? Han ville også have at jeg skulle have min hånd ned i hans bukser, men jeg ville ikke så jeg gjorde igen alt hvad jeg kunn for at slippe, for jeg var ikke klar til det dengang? jeg har fortalt min nuværende kæreste det og han hader ham for det, for min kæreste ved godt hvad jeg har været igennem inde det. Lige i starten da jeg kom sammen med min nuværende kæreste ville han også gerne lave noget med mig, men han kunne mærke på mig at der var et eller andet galt og sagde også at jeg bare skulle sige til hvis der var noget han gjorde som jeg ikke ville have. Han respekterede et nej, men det gjorde ham den anden dreng ikke og han gjorde det hver gang vi var sammen? jeg kunne ikke sige noget til ham for vi var altid sammen med nogle andre og jeg turde ikke for han var meget stærkere end mig og var bange for at han ville gøre mig noget så? jeg tænker utrolig meget over det endnu og jeg ved ikke om det var voldtægt eller hvad det var, for jeg opgav tilsidst at gøre modstand for jeg vidste at det ikke vil hjælpe - var det voldtægt? :/
mvh. den fortvivlede pige.

Svar:
Hej fortvivlede pige.
Det lyder som nogle rigtig grimme oplevelser, du har haft med din daværende kæreste. Du fortæller, at han gentagende gange gjorde ting ved dig, som du ikke kunne lide. Og at han ikke respekterede det, når du sagde nej.
Ingen har ret til at gøre noget imod dig, som du ikke kan lide. Det er dig, som bestemmer over din krop, og andre skal respektere det, når du siger fra. Det gjorde din ekskæreste ikke, og det var meget forkert af ham!
Voldtægt er ifølge det kriminalpræventive råd er et overgreb, hvor en person bliver tvunget til samleje. I loven beskrives også andre seksuelle krænkelser, som sker mod offerets vilje, som fx at beføle en person. Dette omtales som blufærdighedskrænkelser. Begge dele er ifølge den danske lovgivning ulovligt.
Uanset hvilket ord der bruges, så er det tydeligt, at det må have været meget ubehagelig for dig. Det kan være rigtig skræmmende, når ens grænser bliver overtrådt, og man bliver udsat for noget, som man ikke kan lide. Din ekskæreste overskred dine grænser, selvom du sagde nej. Det er vigtigt at du forstår, at det var meget forkert af ham.
Du fortæller, at du er i tvivl om, hvorvidt det var voldtægt, fordi du til sidst opgav at gøre modstand. Som jeg forstår dit spørgsmål, så opgav du at gøre modstand, fordi du var bange for ham, og hvad han ellers kunne finde på. Hvis man gør noget, fordi man er bange, så er det tvang. Og han har ikke lov til at tvinge dig til noget.
Jeg er glad for at høre, at din nuværende kæreste er forstående, og at han respekterer dit nej. Sådan skal det være i et forhold. Du må ikke lade dig presse til noget, som du ikke har lyst til.
Du fortæller, at du stadigvæk tænker meget på det der skete dengang. Jeg tror, at det vil være godt for dig, hvis du kan få snakket om din oplevelse. Måske kender du en voksen, som du føler du kan snakke med? Det kan være dine forældre, en lærer eller pædagog som du er tryg ved?
Du har også altid muligheden for at logge på Chatrådgivningen. Her kan du anonymt chatte med en rådgiver om det, som du har oplevet. Måske kan I sammen finde frem til en, som du kan snakke med. Chatten er åben mandag – torsdag kl. 15-19.
Det kan være godt, at få sat ord på dine oplevelser, så du ikke skal gå alene med dine tanker og følelser. At snakke om det, kan være med til at få oplevelsen mere på afstand.
Det er rigtig godt, at du har henvendt dig for at få hjælp. Det er vigtigt, at du får snakket om det, så du forstår, at det ikke er din skyld det der er sket. Og så du ved, hvad du skal gøre, hvis du en dag oplever at en fyr prøver at presse dig til noget du ikke har lyst til. Det er vigtigt, at den fyr du er sammen med respekterer et nej. Det bedste du kan gøre, er at lytte til dig selv og din krop. Mærk efter om det føles rigtigt, og sige fra, hvis det ikke gør. Et nej skal respekteres, det siger loven.
Jeg håber, at du finder en, du kan snakke med.
Mange hilsner
Marianne