Volden i familien.
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej, jeg er en pige på 14 år gammel. Jeg blev slået og slået i en lang perode, det vil sige omkring 2 år hvor til sidst kom en dame fra kommunen og opdagede det hvor hun fik snakket med min mor. Min mor hader mig nu fordi hun mener at alle i byen ved det her. Jeg går ikke i skole, fordi alt det der vold i familien har påvirket mig. Jeg har droppet det hele, stoppet med at snakke med mine veninderne og alt det der. Jeg er begyndt og hænge ude med forkerte venner, og bruger for det meste internettet. Jeg kan blive væk op til mange timerne, tage ud til byen om natten og alt det der. Jeg har skåret i mig selv mange år, fordi jeg føler at jeg bliver svigtet. Min mor behandler mine søskende pænt, er aldrig uvenner med dem eller noget men det er altid mig der får skylden. Fx. faldte min lillesøster over et vindue, og smadrede vinduet ved uheldet men hun sagde at jeg skubbede hende med vilje. Wupti, så måtte jeg ikke komme ind i huset mere i to dage. Jeg har oplevet at blive smidt ud af huset som halvnøgen, osv. Jeg gemmer altid mig, og græder. Jeg smadrer ting nu, fordi det er det jeg kommer med vreden ud. I et par måneder sultede jeg selv, og fik et øgenavn som "Anoreksibarn" Jeg har kontaktet kommunen, og min sagsbehandler har taget det seriøst men nu hvor min mor ikke slår mig mere tror hun at alt er iorden men det er ikke det. Jeg har virkelig svært med at fortælle om mine problemerne irl, og følelserne. Jeg er ret en stille pige, og indelukket. Jeg venter på at starte i skole igen, men indtil videre har jeg ikke en skole. Jeg forsøgte selvmord, og tog et overdosis piller i August måned - men jeg brækkede kun op, kunne ikke spise noget ect. kom aldrig på hospitalet, fordi jeg aldrig sagde det. Her i dag tog jeg æsken med Parodi piller og Pinex - jeg var så tæt på at tage dem, fordi jeg føler at jeg ikke magter mit liv mere. Jeg bliver ikke slået mere, det burde jeg være tilfreds med det.. men jeg er stadig påvirket, jeg græder mig selv i søvn om aften fordi jeg er bange for at det skal ske igen. Jeg får sommetider en lussing på kinden, men næsten hver dag skal hun skælde mig ud og true mig. Hun har bl.a ønsket at jeg skulle komme væk fra hende, og fleregange har jeg overvejet at stikke af hvilket gjorde jeg det i 2010. Jeg stak af fra aflastningstedet med min "ballade-veninde" og blev fundet af politiet klokken 2 om natten. Nu føler jeg at jeg ikke magter mit liv igen, den eneste udvej er at jeg tager pillerne eller finde på en anden måde jeg kan komme væk men jeg kan bare ikke fortælle mine følelserne irl. Det er så svært, det ender med at jeg altid tøver fordi jeg er bange for om de ikke tror på mig. Om lidt fortryder jeg den her besked, og sletter hvis jeg ikke sender det nu. Hvad skal jeg gøre? :/

Svar:
Hej med dig..
Hvor er du bare dygtig til at skrive og du forklarer dine følelser og alt det der sker derhjemme så præcist. Det gør det meget nemt for mig at forstå dig. Du har også rigtig meget styr på hvordan tingene hænger sammen, nemlig at det ikke er okay at din mor behandler dig på den måde og at det gør det rigtig svært for dig.
Jeg synes det er utrolig sejt af dig, at du har fået snakket med hende socialrådgiveren og godt at de fandt ud af at du blev slået. De ting du fortæller din mor gør er både meget meget forkerte og ulovlige. Jeg synes ikke din mor skal have lov til at behandle dig på den måde og jeg synes du skla have den hjælp du har brug for.
Ud fra det du fortæller, så er jeg ikke i tvivl om, at socialrådgiveren vil tage din situation meget alvorligt og sørge for at du får den rette hjælp og at din mor ikke får lov til at behandle dig på den måde igen. Men den eneste måde det kan komme til at ske er, hvis du får fortalt hende det.
Jeg kan sagtens forstå, at det kan være svært at fortælle om, men jeg synes det sværeste er overstået, fordi hun allerede ved en del af det. Og ved du hvad... vis hende det du har skrevet til mig, så er du for det første fri for at forklare det hele forfra og på en gang over for hende, fordi det er bare svært. For det andet, så er det meget nemmere at snakke om bagefter og din socialrådgiver kan så spørge dig om nogle ting i stedet for.
Du kan jo enten sende hende linket til hende, på den måde kan hun også læse mit svar til dig, men du kan jo også bare kopiere dit spørgsmål og så sende det til hende på mail eller pr. post.
Du fortjener en tryg hverdag, så saml al dit mod og så få sagt det sidste også, så tror jeg der vil ske gode ting for dig. Og husk chatten her i Cyberhus, hvor du anonymt kan chatte med en voksen som gerne vil lytte og prøve at hjælpe.
Venlig hilsen
Erroll