Voldelig kæreste.

brevkassespørgsmål

Voldelig kæreste.

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej. Jeg har et problem, jeg er lige gået tilbage til min kæreste som jeg har haft i over et år, som både har voldtaget mig, slået mig, forsøgt og slå mig ihjel osv, for at se det lige ud. Mange vil nok mene at jeg er snot dum, fordi jeg går tilbage. Men det er det jeg har valgt, og jeg elsker ham rigtigt højt, vi har både lejlighed og hund sammen. Men mit problem er egentligt at jeg har sagt til ham at hvis vi skal være sammen, skal han gå i behandling. Vi er blevet enige om at han skal kontakte AA, da han har et problem med alkohol, og stoffer. Men jeg vil gerne have at han får noget hjælp til hans voldelige ædfærd. Ved i hvor man kan søge hjælp? Og det skal helst ikke være for dyrt. Han er 18 år, og jeg er 15, kunne også gerne tænke mig at vi kunne gå i noget parterapi, hvis det er muligt, men igen, så er pengene et problem - han er også lige blevet smidt ud af vores lejlighed pr. 1 december, så det fylder også meget. Men igen, jeg har SELV valgt og gå tilbage, så det der med at jeg er for dum, og jeg ikke skal være sammen med, har jeg hørt så mange gange, og gider jeg ærligt talt ikke høre på mere. Håber på svar. Knus fra lille mig :-)

Svar:

Kære Lille dig!
Det er godt at du skriver til brevkassen for dig og din kæreste har brug for hjælp, hvis I skal få Jeres forhold til at fungere. Og jeg vil meget gerne prøve at hjælpe dig.
Jeg har egentlig lyst til at sige til dig, at du skal komme ud af forholdet -  for jeg er bekymret for dig og din sikkerhed! Men samtidig vælger jeg, at lytte til dig og vil derfor komme med nogle råd til hvad du kan gøre, hvis du vælger at blive i forholdet.
Som jeg forstår det, som du har skrevet, så er der rigtig mange som synes at det er dumt af dig, at du har fundet sammen med din kæreste igen. Jeg håber, at du trods alt også har noget familie eller nogle venner som støtter dig! Det kan godt være at de ikke er enige i din beslutning om at flytte tilbage kæresten – men det er vigtigt for dig, at du har nogle som kan støtte dig.
Jeg tror at det er vigtigt, at du får lavet nogle klare regler omkring jeres forhold – her tænker jeg specielt på din sikkerhed. Måske kan det være en god idé, hvis du tænker over, hvor dine grænser går og så skriver dem ned på et stykke papir. Det er vigtigt, at du finder ud af, hvornår det bliver for meget/for farligt for dig, så du bliver nødt til at gå fra ham – det kan f.eks. være hvis han voldtager dig igen, eller hvis du på anden måde oplever hans voldelige tendenser. Grunden til at jeg vil have dig til skrive det ned er fordi, at jeg ved at grænserne nemt kan skride, så du lige så stille begynder at finde dig i mere og mere… og det kan være farligt for dig! Så find ud af, hvor dine grænser går – hvornår det bliver det så hårdt/farligt for dig, at du bliver nødt til at bryde forholdet til ham? Måske kan du lave sedlen sammen med en god ven, dine forældre eller andre, som støtter dig, eller måske sammen med din kæreste. Sedlen skal du så opbevare et sted, hvor du ved du kan finde den, og hvor du ser den - måske klister den på indvendig side af dit klædeskab e.lign. Du skal så jævnligt kigge på den, så du kan tjekke at dine grænser ikke bliver overskredet!
I har helt sikkert brug for hjælp til at få stoppet den voldelige adfærd, som din kæreste udviser over for dig. Jeg synes, at I skal tage kontakt til foreningen ”Dialog mod vold”, som netop hjælper mænd, der voldelige overfor deres familier. De tilbyder også samtaler til kvinder som bliver udsat for vold – primært for at snakke om sikkerhed og hvad de kan gøre for at passe på sig selv. Behandlingen er gratis. Jeg ved ikke, hvor meget parterapi I kan få der, men jeg synes, at I skal prøve at kontakte dem. Du kan læse mere om Dialog mod vold, ved at klikke her!
Jeg håber, at I får den hjælp som I har brug for, for at få jeres forhold til at fungere. Du skal dog huske, at din sikkerhed er det vigtigste, og du bliver nødt til at stå ved dine egne grænser, også hvis det betyder at du bliver nødt til at flytte fra ham.
Held og lykke med det hele. Og pas godt på dig selv.
Mange hilsner
Marianne