vold
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej jeg er en pige på 14, som er udsat for en slags vold.. Min bror har ADHD, han er 16 år og han slår mig rigtig meget. Mine forældre har svært ved at styre ham, og hans piller ser ikke ud til at virke. Jeg har valgt ikke at snakke med veninder om det for jeg er bange for de vil tænke mærkelige ting om min familie, og de ikke vil være en del af mig mere.. Og jeg har heller ikke talt med en voksen om det, da jeg synes det er rigtig ubehageligt at snakke om.. Min bror har slået mig nogen gange, hvor det virkelig har gjort ondt, og jeg har begyndt og græde på grund af smerten. Men han er heller aldrig gået så langt at han har stikket mig en lussing. Men idag lige her til aften, stak han mig en lussing, og det ødelagde mig fuldstændig! Det gjorde virkelig ondt! Jeg er blevet 14 nu, og har ikke overskud til at blive slået mere på, fordi det gør at jeg bliver mere og mere indelukket og jeg mister min selvtillid som jeg har tilbage af det! Jeg kan ikke leve i et hjem med vold.. Selvmordstanker er også begyndt at komme af det.. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre...

Svar:
Kære du.
Det gør mig ondt at høre, at du er udsat for vold. Det fortjener ingen mennesker og oplever man vold, skal der gøres noget ved det – hver gang og så hurtigt som muligt.
Du skriver, at du har valgt ikke at snakke med dine veninder om din situation, da du er bange for, at de vil tænke mærkelige ting om din familie. Jeg synes, du skal glemme alt om, hvad dine veninder eventuelt kunne finde på at tænke om dig og din familie. I stedet skal du tale med dem om det – fortæl dem direkte, hvordan det står til i din familie og forklar dem, at du har brug for dem som veninder, da du ellers ikke har nogen at gå til. Det er vigtigt for dig, at de forstår dig og lytter til dig. Det er det, man har veninder til.
Du må ikke gå rundt med det alene. Det kan godt være, at det føles ubehageligt at skulle snakke med en voksen om problemet, men det er du nødt til for at få hul på bylden og få talt om det. Hvis du kender en voksen, som du har tillid til, synes jeg, du skal fortælle det til ham eller hende hurtigst muligt. Det kan fx være en lærer, et familiemedlem, en af dine veninders forældre eller andre. Det vigtigste er, at du får fortalt det til en voksen, som du stoler på.
Dine forældre skal også vide, at din bror udøver vold mod dig. Du skal fortælle dem det, hvis de ikke allerede ved det og du skal bede dem hjælpe dig med at få det stoppet. Måske er dine forældre ikke klar over, hvor slemt du har det med, at din bror slår dig. Fortæl dem, at du har haft selvmordstanker i forbindelse med volden. Dine forældre har ansvaret for både din bror og dig og de skal som de voksne sørge for, at I alle kan være sammen uden at det går ud over nogen. Hvis dine forældre ikke kan magte din storebror, kan de få hjælp til at klare det.
Kommunen har fx pligt til at hjælpe familier med problemer som jeres. Der findes mange forskellige måder, I kan få hjælp på.
Det kan fx være, at jeres familie kan have gavn af nogle særlige samtaler med en familierådgiver.  Det kan også være, at en læge skal se på, om din brors medicin er den rigtige og om han får den rette dosis. Måske har din bror brug for særlig støtte i hjemmet eller måske vil han have glæde af at flytte hjemmefra. Jeg kan ikke sige, hvad der vil være det bedste i jeres situation, men én ting er sikker: Din bror skal ikke slå dig. Ingen fortjener at blive udsat for vold. Du skal have hjælp til at få stoppet din brors vold.
Du kan ikke gøre for, at din bror slår dig. Du fortjener ikke at skulle leve i angst for, hvornår han skal slå dig igen. Derfor er det vigtigt, at du også selv gør noget for at få stoppet volden mod dig.
Har du prøvet at sige til din bror, at du ikke vil finde dig i, at han slår dig? Det kan godt være, at han ikke holder op, når du siger sådan til ham, men det vil hjælpe på dit selvværd, at du får sagt fra overfor ham.
Fortæl dine forældre om volden, hver gang den forekommer. Det er meget vigtigt, at de også er klar over, hvor tit det sker. Husk også at sige til din bror, at du fortæller jeres forældre om volden.
Når man oplever vold mod én selv – det være sig enten fysisk eller psykisk vold – mister man gradvist selvværdet og selvrespekten. Og når den er væk, bliver man lettere et offer for yderligere vold, fordi man ikke længere er i stand til at sige ordentligt fra overfor volden.
Sådan skal det ikke gå for dig. Derfor er det rigtig godt, at du har skrevet herind. Det er første skridt på vejen mod at få gjort noget ved problemet.
Jeg ønsker dig alt muligt held og lykke fremover.
Hilsen Linda