Voksenlivs stress
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Jeg er i processen at flytte hjemmefra og starte uddannelse til sommer. Og jeg har fundet stedet og studiet, og jeg er rimelig sikker på at komme n d. Men så skal jeg jo flytte hjemmefra og finde ny bolig/værelse/sted at være. Lige nu bor jeg hjemme, og her har jeg boet siden februar, og sådan set hele mit liv, på nær et halvt år på erhvervkostskole. Nu er det så at jeg planlægger at flytte permanent hjemmefra til september. Og ikke nok med at jeg stresser over om jeg overhovedet kan finde er sted så sent osv...så får jeg pludselig bare sådan en underlig følelse af at blive forladt og være alene. Det er ligesom at være 10 år og lige har haft mareridt, og så hænge på sin mor i en uge, fordi jeg var bange og usikker og ikke ville være alene. Og den følelse kommer igen nu hvor jeg er ved at kigge på kollegieværelser. Små værelser med en lille tekøkken i store bygninger.  Jeg ved ikke hvad je havde forventet af det hele, men åbenbart noget andet. Jeg ved ikke hvad skal tænke eller hvor jeg skal stå og gå hen. Jeg vil gerne videre og være selvstændig, men samtidig er det hele bare så stressende og forvirrende at jeg bare har lyst til at blive hjemme hele tiden og græde og være sammen med min mor!
JEG KAN SLET IKKE FINDE UD AF VOKSENLIVET. ARGH.

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit brev her til Cyberhus. Det lyder dejligt, at du har fundet det studie, som du gerne vil søge ind på, og at du samtidig er rimelig sikker på at komme ind.
Jeg kan sagtens følge dig i de følelser, som du får ved tanken om at flytte hjemmefra. Det er et stort skridt, at skule flytte - især når du har boet hjemme hele dit liv (undtagen det halve år på erhvervskostskole).
Det er helt normalt, at du bliver bange og usikker ved tanken om alt det nye, som venter dig. Din følelse om, at blive forladt og alene, er også ret almindelig. Hvis du tænker på, at du hele dit liv har været vant til, at din mor har været omkring dig - er det helt forståeligt, at du bliver trist ved tanken om, at I snart ikke ses hver dag. Måske har du brugt hende rigtig meget i dit liv indtil videre? Det lyder til, at I har et godt forhold til hinanden, så måske har det været din mor, som du har talt med, hvis du har haft meget at tænke på eller haft det svært i en periode?
Hvis du kan, så synes jeg du skal prøve at vende det hele lidt på hovedet. Når din tristhed kommer, hvor du har allermest lyst til at blive hjemme og græde og være sammen med din mor, så tænk på alt det nye og spændende som vil komme til at ske. Jeg tror, at det er en spændende ny tid, som du kommer til at gå i møde. Samtidig så prøv at huske på, at selvom du flytter, vil du altid kunne komme i kontakt med din familie over fx telefon og skype i hverdagene og tage hjem og besøge dem i weekenderne.
Når unge, som dig flytter hjemmefra og måske flytter til en anden by langt væk fra deres barndomshjem, så har de fleste det ligesom dig. Det hele er nyt og spændende og det er et stort og modigt spring, at sige farvel til alt det velkendte i ens hjemby. Mange vil føle en blanding af spænding og stor nervøsitet. Måske kan det hjælpe dig, at de fleste har det ligesom dig? Når I er mange, som starter samtidig, er jeg ret sikker på, at de fleste er på udkig efter nye venner og bekendtskaber og så vil du bestemt ikke være den eneste. Samtidig så er uddannelsesstederne gode til at planlægge sociale arrangementer i starten af et studieforløb, så I får god mulighed for at lære hinanden at kende.
Som du også er inde på, kan det også være en god idé for dig at søge ind på et kollegie. Som du sikkert ved er der ofte et meget stort fællesskab på kollegierne rundt omkring, og det kan også gøre hele oplevelsen af at flytte hjemmefra nemmere for dig. På den måde, vil du kunne have nogle omkring dig det meste af tiden, hvis du trænger til nogle at snakke med, spille spil sammen med, lave mad med eller se film sammen med.
Du skriver også, at du er nervøs for, om du er for sent ude med at få søgt noget at bo i. Nu ved jeg ikke hvilke by, du tænker på at flytte til - men de fleste uddannelsesbyer har boliggaranti for studerende, der bor langt væk fra byen. Andre byer har noget der hedder "tag-over-hovedet-garanti". Du kan jo prøve at undersøge, hvad der gælder i den by, som du gerne vil flytte til?
Selvom det kan virke svært og skræmmende for dig lige nu, så tror jeg virkelig på, at det nok skal gå og at du får en rigtig god studietid.
De bedste hilsner, Signe