Vinter depression?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej, jeg skriver til jer i håb om svar på mit spørgsmål. Jeg er en glad og smilende dreng, men bare ikke om vinteren, jeg har de seneste 3 år kunne mærke et slags mønster som kører igen og igen når det bliver vinter. Jeg er meget åben og udadvendt alle andre sæsoner end vinteren. Om vinteren mister jeg selvtillid, humør, bliver genert, og har ikke lyst til det som jeg ellers har lyst til om sommeren for eksempel, er der noget konkret svar på dette? Jeg har tænkt over det længe, og jeg ved ikke om folk kan mækre på mig at jeg ændre personlighed om vinteren. Jeg ved godt at sommer er lig med de gode vitaminer som giver godt humør, men hvad med alt det andet som jeg har beskrevet?

Svar:
Hej med dig!
Det lyder som om, at du har gjort dig rigtig mange tanker om hvorvidt, du har en vinterdeppression. Det er rigtig godt, at du spørger til råds, når du mærker at dit humør ændrer sig, så du kan blive gladere og få det bedre.
Der er mange mennesker der oplever, at de bliver mere nedtryk om vinteren end om sommeren, men hvis ens humør falder betydeligt om vinteren, kan det være et tegn på at man får vinterdepressioner. Symptomerne på vinterdepression er blandt andet nedsat energi og tristhed om vinteren. Man mener at det mest af alt skyldes, at man får mindre sollys. Der er faktisk en del mennesker, som oplever vinterdepressioner, og dermed føler sig meget nedtrykte og uden energi til at gøre de ting de normalt ville gøre i de mørke og kolde måneder. Du beskriver nogle ting, som du har observeret ved dig selv, som manglende selvtillid, humør og lyst til at gøre ting om vinteren. Dette er nogle klassiske symptomer på vinterdepression, men der er flere ting som skal udredes før, at vi kan være sikre på, at det er en vinterdepression du har. Jeg vil anbefale dig at opsøge din læge og derigennem finde ud af det. Så er du sikker på, at du får den rigtige vejledning og hjælp med på vejen. Din læge ville også kunne fortælle dig om nogle simple ting du kan gøre for måske at forbedre dit humør.
Jeg vil skynde mig at understrege, at der kan være andre grunde til at dit humør falder om vinteren og du har mindre energi. Kulden alene kan have en afgørende rolle i forhold til, om man orker at bevæge sig udenfor - og det kan nærmest alle skrive under på, selvom de ikke har vinterdepression. Så det slet ikke er sikkert, at du lige præcis har vinterdepression. De ting, du beskriver kan ligeså vel skyldes andre ting. Men et smut forbi lægen vil nok være en god ide, for en sikkerheds skyld.
Jeg ønsker dig held og lykke og håber, at dine vintre vil blive bedre fremover!
Mai