Ville gerne spørge om råd..
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej, jeg hedder Natja. Det er sådan at min veninde skrev herind til jer omkring mig d. 4.2 2010. Den hed kan ikke længere kende min veninde :'-( hjælp mig. Hun har bedt mig om, at læse hendes brev og svaret. Det er sådan at jeg har læst det og jeg har ikke fået det bedre siden hun skrev sit indlæg. Jeg vil gerne bede om råd og vejledning. Jeg har ikke taget på men tabt mig og skære mig stadig meget. Jeg har fået hjælp af lærerne og voksne sammen med Emilia. Jeg er taknemlig for det men ville jo ikke have det blev opdaget at jeg ikke spiser. Det skulle være min egen hemmelighed mit eget tilflugtssted for de indre smerter. Ved ikke hvorfor jeg har fået det sådan det er bare noget der er kommet i mit hoved. Jeg har fået konstateret anoreksi men lægen er ved lave behandlingsplan. Hjælp mig ved ikke hvilken hjælp bare brug for støtte. Hilsen Natja

Svar:
Hej Natja
Jeg er glad for at høre, at du har læste Emilias indlæg og at du sammen med har hende har søgt hjælp hos voksne. For du trænger til hjælp!
Det er ikke rart at få konstateret anoreksi, men på den anden side, så er det godt, at din læge nu er opmærksom på dine problemer, og at der bliver udarbejdet en handleplan, så du kan få den hjælp du har behov for.
Du fortæller, at du er glad for, at du nu har fået snakket med voksne om, hvordan du har det - men at det samtidigt er svært for dig, fordi det skulle være din hemmelighed - din måde, at klare smerten på. Det må også være skræmmende, at det du indtil nu har søgt tryghed i, pludselig bliver taget fra dig. Du har formentligt noget inden i dig, som gør dig rigtig ked af det. Noget du måske ikke helt ved hvad er. Men det har været så uudholdeligt for dig, at du har været nødt til at gøre noget - og det som virkede for dig, var at sulte dig selv og skære dig. Det var den måde, som virkede rigtig for dig, men det er ikke holdbart i længden for det er kan være meget skadeligt for dig, og det løser ikke dine problemer.
Derfor skal du nu have hjælp til at finde ud af, hvad det er, som gør dig så ked af det - så du kan få løst det problem som gør, at du skærer i dig selv og har svært ved at spise! Og du skal lære nye måder at klare de ting  som gør dig så ked af det!
Jeg har skrevet med andre, der har stået i en situation lige som dig - men hvor de med hjælp fra voksne fik det bedre og kom ud af det igen. Det er hårdt arbejde, for du skal til at forholde dig til det, som gør dig ked af det. De følelser, som du har forsøgt at undgå ved at skærer i dig selv og holde dig fra mad. Men det kan lykkes, det skal du vide!
Det bedste du kan gøre nu, er at være så åben og ærlig som muligt over for lægen og de andre voksne som skal hjælpe dig. Jo bedre de kender dig, jo bedre kan de finde den rette hjælp til dig. Så du skal endelig snakke med dem, når du har spørgsmål, bliver forvirret eller ked af det.
Lige nu har du brug for alt den hjælp og støtte du kan få. For det første er det vigtigt, at du lader de voksne omkring dig hjælpe..... men du skal også huske på, at du har en rigtig god veninde, som vil dig det bedste. Hun kan ikke hjælpe dig på samme måde som de voksne kan - men hun vil helt sikkert gerne lave ting sammen med dig og støtte dig så godt hun kan. Så det vil også være godt, hvis du kan lukke hende ind, så I to kan lave hyggelige ting sammen - så du også har et sted, hvor du kan være en ung pige, som bare hænger ud og hygger med en god veninde.
Du er også velkommen til at logge chatrådgivningen her i Cyberhus. Her kan du anonymt chatte med en rådgiver om, hvordan du har det, og hvilken form for støtte du har brug for lige nu. Og sammen med rådgiveren kan du måske finde ud af, hvor og fra hvem du kan få den støtte. Chatten er åben mandag til torsdag kl. 14 -19.
Jeg vil ønske dig rigtig meget held og lykke med din behandling. Husk på at det kan lykkes -og så selvom det er hårdt. Og glem ikke at du har mennesker omkring dig, som holder af dig og gerne vil hjælpe, heriblandt din veninde.
De bedste tanker
Marianne