Vil og kan ikke mere...
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej cyberhus... Jeg har skrvet rigtig mange gange her ind til, og I har allerede hjulpet mig rigtig meget. Hvis det ikke var for jer, havde min mor ikke vist at jeg cuttede og havde selvmordsplaner for ca. 1 år siden. Så nu vil jeg spørge jer til råds igen...
Jeg skrev til jer for ca. 1 måned siden (bare på teenagesliv) omkring min vægt. Og jeg har læst jeres svar (bare hvis I ikke kan huske/eller har set den. Jeg er en pige der har været blevet mobbet, og tror nu at jeg er virkelig fed. Jeg vejer nu 57.5 kg og er ca 171-172 høj). Jeg er rigtig glad for jeres svar, men nu kommer det ene af mine problemer... Det bliver sommerferie nu og der tager man tit vildt meget på. Jeg har allerede planlagt at jeg skal cykle ud til en sø, svømme 7-10 baner og så cykle hjem igen (det vil jeg så gøre ca. 3 gange om ugen) men jeg er stadig vildt bange for at tage på. Jeg tror måske at jeg er ved at få en lille anoreksi. Den måde jeg taber mig på lige nu er, at jeg kun spiser en banan til morgenmad og så en lille bitte potion aftensmad, ellers spiser jeg ikke rigtig noget. Jeg går tit og har smerter i min mave af sult, men jeg er nærmest bange for at tage på. Hvad kan jeg gøre??
Jeg har også nogle andre problemer, som jeg lige bare skriverr med i den her besked.
Jeg er bange for at jeg vil begå selvmord i sommerferien. Jeg ved nemlig et godt sted at gøre det, hvis amn kan kalde det, det. Jeg fortæller ikke lige hvad stedet hedder, men ihvertfald er der ikke noget hegn for skinnerne... Så det kunne ikke være lettere.... Problemet er bare at både min mor og søster har det psykisk svært, og så err jeg bange for at de kan finde på at træffe samme valg som mig, og jeg vil ikke være skyld i at min familie går i stykker. Hvad skal jeg gøre?
Jeg tror også at jeg har noget angst, men det kan selvføgelig også bare være bivirkning af alle de års mobbning, at jeg ingen selvtillid og selvværd har. Men dem jeg tror jeg har er umiddelbart socialfobi/socialangst og/ eller generaliseret angst. Jeg har en del af de "bivirkninger" af at haven de to former for angst, men igen kan det også bare være pga mobningen og det at jeg ingen selvtillid og selvværd har.   Har fået konstateret ADHD, og har også lidt OSD.
Det er bevist at jeg ikke har skrevet så meget om mobningen, den har jeg nemlig allerede skrevet her ind med før.. Der er mange mange flere ting jeg også går og spekulerer over, men jeg ved ikke hvordan jeg skal sætte ord på det...
Jeg vil prøve måske at få talt med min lærer om nogle af tingene i morgen (han er nemlig den indeste lærer jeg stoler på) men problemet er at vi ikke skal have ham efter sommerferien, og han kommer sjællendt til at være ovre på den skole jeg kommer til at gå på. Så der for jeg et kæmpe problem.
Jeg håber I vil hjælpe mig, og undskyld for stavefejl.

Svar:
Hej du
Tak for rosen - vi er rigtig glade for at kunne hjælpe. Og hvor er det dog sejt gået, at du har taget vores råd til dig og fortalt din mor om dine udfordringer med cutting og selvmordstanker. Det er virkelig godt gået. Nu står du så desværre i nogle udfordringer med mulig anoreksi og selvmordstanker, og det lyder rigtig hårdt. Det er meget forståeligt, at du er frustreret over situationen og skriver herind. Jeg vil prøve at give dig lidt tanker med på din vej.
Sommeren kan sætte gang i mange tanker og også bekymringer. Det er meget naturligt, at man kan blive nervøs for, hvordan man ser ud rundt omkring på kroppen. Det kan også være godt at tænke over at få nok motion og spise sundt. Det lyder dog til, at du er kommet ud ad et spor, hvor det ikke længere er sundt for dig. Både kroppen og psyken har brug for den energi, som mad giver. Og, som du skriver, så reagerer din mave og gør ondt - det er sandsynligvis fordi, du ikke får nok mad. Men det kan der gøres noget ved. Det kan godt vendes igen. Du skriver ikke nogent om, om du har været i behandling for dine selvmordstanker og cutting, som du kæmpede med for et år siden. Men under alle omstændigheder, så vil jeg anbefale dig, at du snakker med din læge om din bekymringer, dine spisevaner og selvmordstanker. Lægen vil kunne hjælpe dig med at finde den bedste behandlingsmulighed til din situation. Du har allerede vist, at du tager din situation alvorligt, ved at skrive herind. Og jeg vil anbefale dig at fortsætte i den gode og sunde retning ved at komme i behandling. Både cutting og anoreksi kan nemlig være en måde at forsøge at kontrollere noget, som fylder indeni og presser på. Hvis man får arbejdet med de ting, som udløser trangen til at cutte eller kontrollere spisevanerne, så kan man lære at håndtere dem på en sund måde.
Med hensyn til dine selvmordstanker, så er det rigtig ærgerligt, at du skal kæmpe med dem. Men samtidig er det forståeligt, at de ting, der sker i dit liv - med diagnoser, mobning, angst og anoreksi - påvirker dig og dine tanker. Det lyder til at være mange tunge ting oveni hinanden. Du skriver, at du er bange for, hvad du kan finde på at gøre i sommerferien - og det er rigtig godt, at du tager det seriøst. For det kan være skræmmende at have det sådan, at man er bange for, hvad man kan finde på at gøre. Og sådan er der ikke nogen, som fortjener at gå rundt og have det. Du skal vide, at du til enhver tid kan ringe til psykiatrisk skadesue i din kommune, hvis du bliver alvorligt bange en dag. De kan snakke med dig og hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du bedst kan hjælpes. Livslinjen er en telefon- og chatrådgivning med særligt fokus på selvmord og selvmordstanker, og dem kan du også ringe til. Deres nummer er: 70 201 201. Her kan du snakke om dine tanker og din nervøsitet, og du vil også sagtens kunne snakke om din frygt for din mor og søster, som ikke må være rar at gå med selv. Hvis du søger behandling, så vil du sandsynlig opleve, at også vil kunne påvirke dine selvmordstanker, sådan at de ikke tager overhånd. Tankerne er nemlig også en reaktion på, at der er noget, som fylder indeni, og som man ikke kan håndtere selv. Men med hjælp kan man vende det, som jeg skrev før. Du lyder som en sej pige, som er en fighter. Brug den styrke til at få det bedre.
Her til sidst får du nogle varme tanker og et held og lykke med herfra. Jeg håber, at du snart vil kunne stå op til en dag, hvor det ikke er tankerne, der styrer dig, men dig der styrer dine tanker. Rigtig meget held og lykke.
Mai