Vil ikke hjem.
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej. Jeg er kommet på et opholdsted, og jeg har ikke så meget lyst til at se min mor eller resten af familien. Fordi jeg føler mg udstødt selvom de siger det er noget pjat? Fordi jeg har prøvet at tage livet af mig selv. Hvordan fortæller man sin mor at man ikke har lyst til at se dem i øjeblikket, fordi man gerne vil komme videre. Uden hun bliver ked af det. Fordi jeg elsker hende jo, men jeg har bare ikke lysten til at være så meget sammen med dem nu. ? Smil Fra Felicia.

Svar:
Hej Felicia
Jeg tror, at det kan være rigtig svært, at være sammen med de mennesker man holder allermest af, når man er ked af det og har forsøgt selvmord, som du har.  Måske er det svært for dig at være sammen med din familie lige nu, fordi det minder dig om at din familie holder af dig og at de bliver kede af det på dine vegne, når du har det svært?
Da jeg ikke kender de nærmere omstændigheder, ved jeg ikke om det er bedst for dig at blive på dit opholdssted i en periode - eller om det er bedre, at du ser din familie. Jeg vil derfor anbefale dig at snakke med nogle af de voksne på dit opholdssted om, hvad der er bedst for dig lige nu.
Hvis du i en periode ikke skal hjem er det vigtigt, at du fortæller din mor, at du elsker hende, men at du lige nu har behov for at bruge alle dine kræfter på at få det bedre. Hvis det svært for dig at sige til hende direkte, kan du måske skrive det i et brev eller en mail til hende. Det kan nogle gange være nemmere at udtrykke sig på skrift, fordi man ikke bliver afbrudt, og man kan læse det man skriver flere gange inden man sender det - så man er sikker på at få sagt det man gerne vil.
Du er altid velkommen til at logge på chatten, hvis du har brug for at snakke mere om din situation og hvad du kan gøre. Chatrådgivningen er åben mandag - torsdag kl. 14- 19, den holder dog lukket torsdag d.31/12.
Held og lykke med det hele.
Mange tanker
Marianne