Vil gerne væk fra mor og far
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej jeg vil fortælle min historie og håber i kan svare mig på nogle spørgsmål. Min mor og far Slår og truer mig hvis vi bliver meget uvenner, og vil enlig ikke rigtig bo her hjemme mere, hvad kan jeg gøre for at komme i plejefamilie eller sÅdan noget? Vil rigtig gerne have noget hjælp så jeg ikke bliver så vred at jeg begynder at cuttet hvad skal jeg gøre? Føler ikke jeg har nogle at snakke med mine problemer om, fordi jeg vil jo ikke udstille mine forældre som nogle voldsmænd så mine venner bliver bange for dem også er det lidt svært at snakke om det. Please hjælp!

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå, hvis du føler du har brug for hjælp når du bliver slået og truet derhjemme. Det lyder heller ikke som om du har det så godt, hvis du begynder at cutte i dig selv. Jeg synes det rigtig godt du skriver her til, når du mærker at du har brug for hjælp. Jeg vil gerne prøve at hjælpe dig.
Først vil jeg gerne sige at jeg godt kan forstå, hvis det kan være svært at snakke med nogen, når du ikke vil udstille dine forældre. Det er meget naturligt at man som barn gerne vil beskytte sine forældre. Jeg bliver også nød til at sige, at det selvfølgelig ikke er i orden at du bliver slået af dine forældre. Det er faktisk ulovligt at slå sine børn i Danmark.
Hvis du gerne vil have noget hjælp er det først og fremmest vigtigt at du får snakket med en voksen om det. Hvis ikke du føler der er nogen omkring dig, f.eks. en lærer eller andet, så kan du faktisk få en bisidder fra Børns Vilkår. En bisidder er en voksen der kan hjælpe unge som dig, når de har det svært derhjemme. De kan også hjælpe dig med hvad du skal gøre, hvis du gerne vil i plejefamilie.
Du kan starte med enten at ringe til Børns Vilkår helt anonymt eller også prøve at skrive til dem i deres chat. Den vej kan du få hjælp til at få en bisidder, men også bare til at få en at snakke med.
Hvis du har brug for en voksen at snakke med, er du også meget velkommen til at logge på vores chatrådgivning her i Cyberhus. Her vil vi også gerne prøve at hjælpe dig.
Jeg vil bare til sidst sige, at jeg synes det er rigtig flot at du kommer og beder om hjælp. Det kan være rigtig svært at stå med det hele alene og så er det godt få hjælp af andre.
De bedste hilsner Sine