Vil det blive normalt igen?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej! Jeg har lidt af anoreksi i ca. 2 år.
Jeg er16 år nu og når jeg ser tilbage, føler jeg mig virkelig forfærdelig. Jeg har altid sat andres behov før mine egne og har gjort alt for at smigre andre eller gøre dem glade. Lige fra jeg var helt lille, har jeg været utrolig følsom og sensitiv, og har været rigtig dårlig til at tackle situationer hvor man skal stå lidt på egne ben og forsvare sig selv.
Hvis nogen blev vrede på mig eller irriterede, fordi jeg misforstog noget, så ville jeg højst sansynligt bare løbe grædende væk og gemme mig. Det her resulterede i at jeg var rigtig "nem" og børn/venner samt lærere i skolen ville diagere lidt rundt med mig. Børnene/vennerne gjorde det mest fordi det bare var lettere og så var der ikke nogen uenighed. Lærerne gjorde det også lidt på den måde uden at være "onde". Altså de ville spørge om ting på en sød måde, og så vidste de at jeg altid ville sige ja.
Jeg kunne ikke finde mig selv og med årene, vidste jeg heller ikke helt hvem jeg var. Altså jeg kendte ikke til min personlighed, fordi jeg spillede en facade med en falskt smil og så ville jeg græde derhjemme og endte med at få en fobi for at komme ud blandt mennesker i det offentlige.
Mine forældre prøvede at hjælpe mig alt de kunne og det var hjerteknusende for dem at se mig være bange for verdenen.
Jeg fik en spiseforstyrrelse, da jeg ønskede kraftigt at se anderledes ud og blive til en anden pige. Jeg havde det her billede i mit hoved af en perfekt pige.
Jeg Har nu været igennem to tragiske år, og nu er jeg endelig lige der hvor jeg skal ligge med min vægt. Jeg må ikke ligge et kg under, da dette er min mindste vægt jeg skal ligge på. Altså den Absolut mindste.
Så jeg prøver at holde den og ikke komme ned overhovedet!
Jeg er begyndt at åbne op for muligheden om at få min menstruation igen, nu da jeg er her på min nye vægt. Jeg havde den før i ca et år og den var regelmæssig. Jeg havde ikke særligt udviklede bryster, og selvfølgelig er de stadig samme størrelse nu, siden spiseforstyrrelsen.
Jeg har meget små bryster af natur Ligesom min mor, så jeg er ikke sikker på om de kunne vokse, men formen ser stadig lidt "børne-agtig" ud. Jeg har taget på alle andre steder end lige netop mine bryster.
tror du at min menstruation kunne komme igen? Min bmi er på 18.9 nu. Jeg havde ca. Samme bmi før jeg begyndte på det her. Jeg tror den var lidt over 19, men min menstruation stoppede først da bmi'en var 18.5.  Jeg blev bange da jeg hørte at nogens bmi skal op og ligge på over 20 og endda 25, for at få sin menstruation igen. Der har jeg aldrig været før og det lyder sindssygt skræmmende!
Vil der gå mange måneder endnu? Vil den overhovedet nogensinde komme igen? Eller blive normal og regelmæssig igen? :(
- S

Svar:
Hej S
Jeg kan godt se at du har været igennem en lang og rigtig svær periode i dit liv. Hvor er du sej at du har kæmpet kampen mod spiseforstyrrelsen og er lykkes at komme op i vægt igen.
Det lyder som om du har nogle gode forældre der støtter og hjælper dig så godt de kan. En spiseforstyrrelse er en voldsom lidelse der ofte tager år at komme igennem. Det lyder som om at du er rigtig godt på vej. Hold fast og bliv ved med at kæmpe, så er jeg sikker på at du kan komme hele vejen ud på den anden side og helt lægge de negative tanker og handlemønstre bag dig.
I forhold til dine bryster så kan jeg også godt forestille mig at de sagtens kan nå at ændre størrelse og form efter at du nu er kommet op i vægt igen. Særligt fordi brystvævet hovedsageligt er lavet af fedt. Derfor ændrer brysterne også naturligt form i takt med om man går op eller ned i vægt.
Men ud over den ændring der er bestemt af din vægt kan der selvfølgelig også nå at ske forandringer fordi du endnu ikke er helt færdig udviklet fordi du "kun" er 16 år.
Du spørger om din menstruation kan komme igen og om hvor lang tid der vil gå.
Først og fremmest er det afgørende at du er kommet op og ligge på en vægt der er normal. Som du nok ved så er grunden til at menstruationen kan stoppe hvis man er undervægtig at kroppen ganske enkelt lukker ned for alle de funktioner der ikke er strengt nødvendige for at overleve.
Heldigvis er det også sådan at kroppen sagtens kan sætte gang i menstruationen igen når kroppen ikke længere er "i fare".
Så når du spørger om din menstruation kan komme igen så er svaret et klart ja. Der er meget stor sansynlighed for at din menstruation kommer igen, og også at den med tiden bliver reelmæssig igen.
Hvor lang tid der går er meget svært at sige noget om. Først og freemst er det selvfølgelig vigtigt at du holder din vægt indenfor normal området. Der er stor forskel på hvordan vores kroppe fungerer og der er masser af kvinder der har et bmi omkring 18,5-20 der har en helt normal menstruation. Så tanken om at du skal helt op omkring de 25 behøver du ikke lade dig presse af.
Jeg tror nærmere det handler om at din krop skal have tid til at normalisere sig. Den skal ganske enkelt bruge tid til at finde ud af at den ikke længere er i en nødsituation, men at den nu godt kan starte op for alle funktioner igen. For nogle kan der gå et par måneder og for andre kan der gå op til et års tid. Det afgørende er at du holder din vægt indenfor normalområdet, så er jeg sikker på at det nok skal komme igen.
Mange hilsner
Niels-Christian