Venskab, Respekt til ekskæresten.

brevkassespørgsmål

Venskab, Respekt til ekskæresten.

brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år

Kære Brevkasse Dette er faktisk første gang, at jeg skriver ind til en brevkasse og generelt omkring hvad jeg føler / har problemer med, til nogen jeg ikke direkte kender. Jeg vil prøve af mine bedste evner, at gøre mit spørgsmål klart uden at skrive en halv roman med på vejen. Jeg er for nogle måneder siden flyttet for mig selv, til en større by for at studere på universitetet. Jeg begynder allerede inde for de første par uger af mit studie, at snakke godt sammen med en pige fra mit hold. Pga. mange sociale arrangementer for at ryste vores hold sammen, får vi et hvis forhold til hinanden og begynder "officielt" at se hinanden, som kærester. Vi har ikke været sammen mere end 3 måneder og det er nu omkring 2 uger siden vi først snakket om, at vi ikke længere skulle se hinanden som kærester. Det ligger mest på hendes siden da hun fortalte mig, at hun ikke rigtig længere har de samme følelser for mig, som i starten. Vi kom frem til, at vi måske har set for meget til hinanden på for kort tid, da vi ikke bor langt fra hinanden og går i samme hold på universitetet. Selv er det gået op for mig, at jeg ikke har været så god til at tage hensyn til, at hun havde brug for at være sammen med det fællesskab hun allerede havde fået. Det var ikke et problem for mig, men jeg tror måske at jeg fik hende til at føle sig lidt isoleret. Udover studiet har hun en meget travl hverdag med arbejde og vi har først fået talt ud omkring tingene for nogle dage siden. Mest fordi det gik mig meget på, at vi ikke havde snakket ordenligt igennem. Jeg spurgte hende om hun havde lyst til at give det en chance, hvilket hun ikke havde lyst til. Hun sagde at hvis vi måske havde set hinanden lidt mindre i starten, kunne det være at det havde været anderledes. Hun vil rigtig gerne være venner og at vi kan få det til at fungere, da vi nu har fælles venner og går på samme studie. Mit problem ligger i, at jeg stadig har rigtig mange følelser for hende, følelser jeg ikke har haft før til nogen anden. Jeg har haft andre forhold, hvor det ikke har været svært på samme måde at slå op og kender godt fasen. Jeg vil rigtig gerne respekterer hendes ønske om, at vi skal se hinanden som venner men hvor det for mig er meget svært. Jeg savner hende ubeskriveligt meget i min hverdag, men har ud af respekt ikke lyst til at presse på. Er det forkert af mig, at prøve og vinde hende tilbage ved at tilbringe meget tid sammen med hende, som venner? Jeg vil rigtig gerne have et godt venskab til hende, så vi kan have det hyggeligt og sjovt sammen. Men jeg føler at det bliver et venskab på falske forudsætninger, da jeg ser hende hver eneste dag og bliver utrolig trist over, at jeg ikke længere kan vise mine følelser over for hende (Igen med respekten for hende). Det gør også at jeg bliver utrolig ked af det, forvirrede og restløs, hvilket er følelser jeg ikke har haft før på sammen måde. Bare det at jeg skriver dette, får mig til at trille tårer selv om jeg ikke har lyst til, at det skal gå mig så meget på. Jeg har allerede fået et fællesskab til flere fra mit hold, endda nogen som jeg har kunne snakke med dette omkring. Mest fordi de selv kunne sætte sig ind i situationen, men det har ikke hjulpet. :( K.h ...

Svar:

Hej med dig..

Det lyder spændende med dit nye studie og at du er flyttet til en større by..der sker en masse i dit liv. Og ikke nok med det, så blev du rigtig forelsket i den her dejlige pige, som du helt klart har stærke følelser for.

Desværre lyder det til at hun ikke har de samme følelser for dig, men at det mere er et godt venskab hun gerne vil have.

Lige meget hvordan du vender og drejer det, så vil det gå ondt. Det gør ondt når du har så stærke følelser for en som ikke gengælder dine følelser, og det gør ondt med alt den kærlighed inden i og ikke kan få lov til at vise det og få det ud af kroppen.

Du spørger mig om det er okay, at du prøver at vinde hende tilbage ved at være meget sammen med hende som ven. Og mit korte svar er nej og det er der to grunde til:

1. For det første kan du ikke bestemme over hendes følelser og om hun bliver forelsket i dig igen eller ej. Det kan kun hun bestemme og det lyder til at hun har meldt klart ud, at hun ikke er interesseret lige nu. Det synes jeg du skal respektere.

2. Jeg tror heller ikke du opnår ret meget ved at være så meget sammen med hende og med en bagtanke om at vinde hende tilbage igen. Måske kan hun godt mærke hvordan du føler og så kan hun godt føle sig lidt presset og omklamret.

Når det er sagt, så kan jeg sagtens forstå at det er svært at give slip og at du drømmer om at hun kommer tilbage til dig, når du stadig er så glad for hende. Det gør det ekstra svært når i ser hinanden hver dag, fordi så bliver du hele tiden mindet om hvor dejlig hun er og hvor meget du savner hende.

Jeg har et forslag til hvad du kan gøre nu og måske kan du bruge det til lidt.

Jeg synes du skal prøve at fokusere på dine andre sociale muligheder i en periode. Prøv at være sammen med dine venner og lave ting som gør dig glad. Det kunne være nogle fester, noget sport eller bare hygge sig med vennerne.

på den måde oplever hun også en mere ærlig dig og det tror jeg er bedre for jer begge to, i stedet for at du hele tiden er omkring hende og prøver at overtale hende til at være kærester.

Når der er gået lidt tid og i begge to har fået noget luft, så kan du prøve at mærke efter inden i. Føler du stadig, at dine følelser for hende fylder rigtig meget, så kan du fortælle hende det og spørge hende hvordan hun har det med det og om hun også tænker på dig.

Men husk på at du ikke kan presse hende, eller overtale hende til et forhold. Hendes følelser skal komme indefra og hvis ikke de er der, så skal du bruge alle dine kræfter på at acceptere og respektere det, og så komme videre i det eget liv.

Ulykkelig kærlighed tager tid at komme over, og jeg tror du vil opleve at det kan være svært i nogle uger, måske måneder, men du skal også vide at det bliver nemmere. Til sidst vil jeg lige fortælle dig, at det er super fedt du kan snakke med nogle venner om det og at du skriver herind. Det hjælper at få snakket om det og få lov til at være ked af det. Det kan også være godt at få forskellige holdninger og meninger om tingene.

Nu har du fået mine og brug det du kan af dem. Og så håber jeg alt det bedste fremover..:)

Venlig hilsen

Erroll