Venner/eks kæreste

brevkassespørgsmål

Venner/eks kæreste

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Hej. Jeg starter bare hurtigt ud. Jeg har skåret i mig selv. Pga min eks kæreste har gjort mit liv surt for mig. Vi kom sammen i 1 måned, hvor jeg så en dag slår op fordi hand temperament blev for meget for mig. Vi har/havde så nogen fælles venner som vi så tit var sammen med når vi var sammen. Jeg holder/holdte rigtig meget af dem! Min veninde kom så sammen med en af dem. Da de så slog op gik det helt galt. Ingen af dem kunne snakke med os! Det var bare så mærkeligt når vi ikke havde gjort andet end at slå op? Min veninde var så ret ligeglad med dem. Jeg derimod prøvede at finde ud af hvad der var sket osv. Jeg fandt så ud af at hendes eks bare var sur på hende fordi hun slog op. Jeg prøvede så at finde ud af hvorfor de ikke kunne snakke med mig mere? Jeg ringede, skrev og opsøgte dem for at finde ud af det. Men fik aldrig svar. Senere henne på den måned fandt jeg så ud af at min eks havde svinet mig totalt til foran vores venner! Han havde kaldt mig en kælling, luder og so. Da jeg så fandte ud af det begyndte de andre så ogs på det! Det sårede mig så meget! Jeg fik beskeder om natten hvor der bare stod kælling. I starten irreterede det mig ikke så meget, men så da min så dengang bedsteven begyndte ramte det mig hårdt. Han skrev en lang besked om hvor meget han hadede mig og jeg bare var klam osv. Jeg modtog opkald og beskeder oppe i skolen. Det gik ud over min skolegang. Min eks havde virkelig gjort det svært for mig. Jeg bor i (bynavn slettet) og dem i (bynavn slettet). Jeg bor så ved min far i (bynavn slettet) i weekenderne. Jeg kan ikke lide at være der inde fordi min far bor så tæt på dem. Jeg kan ikke gå udenfor en dør alene. Eller jeg bryder mig i hvert fald ikke så meget om det. Min far bliver rigtig ked af det når han ser mig sådan. Vi har kontaktet nogen af forældrene. Men der er ikke rigtig sket noget. Jeg har før skrevet beskeder til min eks om han ikke nok vil få dem til at lade hver med at gøre det de gør. Han har bare skrevet fuck dig kælling. Jeg går grædende i seng. Der har været dage hvor jeg ikke har haft lyst til at tage i skole osv. Mine veninde er så kede af det, for de vil så gerne hjælpe! Det er jeg rigtig glad for! Men der er ikke rigtig noget de kan gøre. Jeg har ikke fået svar på hvorfor de opføre sig sådan overfor mig som de gør. Men jeg er i hvert fald rigtig ked af det... Jeg har ikke fortalt mine forældre at jeg har skåret i mig selv, for jeg ved ikke hvordan jeg skal få det sagt. Men i bund og grund er grunden til jeg har skåret i mig selv fordi de sårede mig rigtig rigtig meget! Jeg forstår slet ingenting. Imens jeg skriver til jer modtager jeg opkald fra dem og beskeder. I den seneste står der "Emilie? Du er en fucking klam kælling" De har alle såret mig rigtig meget.... Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre og sådan noget, men det håber jeg på at jeg kan få svar på. Kærlig Hilsen Emilie.

Svar:

Kære Emilie

Først og fremmest vil jeg lige fortælle at jeg har slettet bynavnene for at sikre din anonymitet.. Sikke en ubehagelig situation med din ekskæreste og jeres dengang fælles venner, og jeg kan godt forstå du er ked af at de behandler dig sådan, når du ikke har gjort noget mod dem.

Jeg kan ikke fortælle dig hvorfor de har gjort det, men når jeg læser dit brev, får jeg mistanke til at din ekskæreste måske blev rigtig ked af det da du slog op, og måske var han lidt pinlig over at være blevet slået op med, og så begyndte han bare at svine dig, fordi så viser han ikke overfor sine venner at han er ked af det over det, men lader istedet som om at han er ligeglad. Og hvis han nu er en af de "seje" i den gruppe, så kan det desværre godt smitte lidt af på de andre, som måske ser op til ham, og derfor gerne vil have samme mening som ham.. Du skriver også han har et stort temperament, så måske er de andre også lidt bange for hans temperament, og derfor bare helst vil være enige med ham.. Men det er så træls at det skal gå ud over dig!
Jeg synes det er rigtig godt at du har involveret dine forældre og at de har prøvet at kontakte nogle af deres forældre, selvom det ikke har virket endnu. Jeg er glad for at høre at du i hverdagene bor et andet sted, så du ikke skal være bange for at gå nogle steder der. Mit bedste råd er at du i første omgang skal lade være med at kontakte dem nu og lade være med at svare når de ringer eller skriver.. de venner ikke er værd at kæmpe for mere, hvis de bare sviner dig til og det lyder til at du heldigvis har andre gode veninder som gerne vil være der for dig, og det er bare rigtig dejligt! Bliver de ved med at skrive og ringe og sige grimme ting selv når du ikke tager kontakt til dem mere, og heller ikke svarer på deres kontaktforsøg, så synes jeg faktisk at du sammen med dine forældre skal prøve at kontakte politiet, for at se om de kan hjælpe på nogen måde. Du skal ikke gå og være bange mere!
Prøv at se om du kan vende den om og tænke at den dreng da godt nok må have det svært med sig selv, hvis han har brug for at få alle sine venner til at svine dig til, fordi du ikke ville være kærester med ham mere, og de venner må da ikke være særlig gode venner, når de ikke tør forsvare dig!

At skære
Jeg synes det er rigtig skidt at du er begyndt at skære i dig selv fordi de sårede dig rigtig meget. Jeg kan godt forstå du er såret, men når man skærer, er det tit fordi det gør ondt indeni og man ikke lige ved hvordan man skal "få den smerte ud". Jeg synes du istedet for at skære, skal få smerten ud ved at få snakket en helt masse om de følelser du går rundt med – det er nemlig en meget bedre og sundere måde at komme ud med den smerte det har voldt dig.. Jeg synes du skal fortælle dine forældre at du virkelig har brug for deres støtte og hjælp, fordi du er blevet så ked af det, at du faktisk har skåret i dig selv. Så ved dine forældre nemlig, at de skal være der rigtig meget for dig lige nu, når du fortæller dem helt ærligt hvad der er sket...  Hver gang du får lyst til at skære, så find istedet en ven eller en af dine forældre og fortæl hvad du føler lige nu - du kan også begynde at skrive dagbog og skrive din følelser ned der. At skrive eller tale er nemlig en god måde at komme af med noget smerte..

Jeg håber rigtig meget at de snart vil lade dig være, så du kan blive tryg igen og nyde de andre gode venner du har. Husk du er velkommen på chatten en dag, hvis du har lyst til snak med os om dine følelser i det.

Mange tanker fra Heidi