Venner eller kærester? -rygter

brevkassespørgsmål

Venner eller kærester? -rygter

brevkassespørgsmål af
Den ukendte
14 år
Oprettet 6 år 8 måneder siden

Hej cyberhus jeg har et lille problem...

min kæreste slog op... Vi kom sammen igen og nu har vi så slået op igen...Jeg kan stadig rigtig godt lide ham men han ser alle andre piger få dage efter vi slog op... Det gør ret ondt!

Men det er ikk det der er problemet for jeg har en rigtig god ven, og han er den eneste jeg stoler 100% på. Men vi har hængt så meget ud sammen at folk er begyndt at komme med dumme/onde rygter om han og jeg. De siger at vi er kærester eller at vi burde være det... se siger også at være fordi vi deler så meget smerte sammen så passer vi godt sammen... fordi vi er så depri hele tiden! Men det er ikk det værste for de kalder mig også for luder bare fordi jeg åbenbart finder en ny lige med det samme... men min x-kæreste må åbenbart godt finde en ene pige efter den anden uden at blive kaldt noget som helst!

Jeg forstår ikk hvorfor alle har så meget imod mig?!

Jeg blev også kaldt læbe bare fordi jeg ikk ville fortælle andre om jeg har snavet/kysset med min X-kæreste...

Jeg deler ikk min smerte eller tanker med hver og en, så når jeg endelig finder en der har det på samme måde med mig, kan jeg ikk være sammen med ham uden at blive klædt det ene efter det andet...

Jeg ved ikk hvad jeg skal gøre!

Tænk at du har varen at læse her til... TAK

K.H. Den ukendte

Svar:

Kære ukendte.

Jeg kan godt forstå, at du er meget i tvivl om, hvad du skal gøre i forhold til de rygter, der er blevet startet om dig og din ven, og generelt de ting, der bliver sagt om dig. Det er aldrig rart, når folk snakker grimt om og til en, så jeg synes, at det er rigtig godt, at du gerne vil have hjælp til, hvordan du kan håndtere det.

Det må være rigtig dejligt for dig, at du har fået en god ven, som du kan dele dine tanker og følelser med. Det lyder til, at du går igennem et ret svært brud med din ekskæreste, og så er det altid rart at have en god ven, der kan støtte en. Jeg kan godt forstå, at det er rigtig frustrerende at rygterne og de ting, der bliver sagt om dig, står lidt i vejen for, at du kan nyde dit venskab med din ven. Det kan være svært at forstå, hvorfor der er nogen, der synes det er en god idé at snakke grimt om andre. Det kan både handle om, at andre ikke forstår en, eller at man bare skiller sig en anelse ud, eller at det er lettere at stikke til dem, der i forvejen har det lidt svært. Det kan også bunde i noget helt andet, men uanset hvad, så er det ikke i orden, at der bliver talt om dig på den måde.

Jeg kan godt forstå, at det påvirker dig, om folk har noget i mod dig, siden der bliver startet rygter. Alle mennesker tænker over, hvad andre mon synes om dem. Det er helt naturligt, så længe man ikke kun opfører sig som man tror andre vil have det. Ud fra det du skriver, så virker du som en pige, der har nogle værdier og principper, som du står ved. Og det er super flot! Det kan nemlig være rigtig svært altid at overholde det, man tror på, fx fordi andre presser en. Men at du ikke fortalte andre om, hvorvidt du havde kysset din ekskæreste, synes jeg er rigtig flot, fordi det faktisk ikke kommer andre ved. Selvom det kan være svært, at folk ikke forstår, hvorfor din ven og dig ikke er kærester, eller hvorfor du bruger tid med ham, så tænker jeg ikke det vigtigste er, hvad de tror, for I kender sandheden, og I er glade for det venskab, I har. Som du selv skriver, så deler du ikke dine tanker eller smerte med alle, så derfor er det helt fantastisk, at du har en ven, som du kan gøre det med. Og derfor tror jeg, at du skal prøve, og selvom jeg godt ved, at det er svært, men prøve at ignorere andres meninger. Man kan desværre ikke ændre på, hvad folk siger og gør. Du kan selvfølgelig prøve at konfrontere dem med det de siger, hvis du har mod på det. Men det er nok dig, der bedst ved, om det kan gøre en forskel at konfrontere dem.

Jeg tænker også på, at det kan være, at du skal prøve at tale med en lærer eller en anden voksen person på din skole? Det kan være, at du ikke er den eneste, der oplever at blive kaldt navne eller at de andre er efter en, og det kan være meget rart at tale med nogen om det. Det kan måske også være en forælder eller en anden person, som du har tillid til? Hvis rygterne er startet i din klasse, så kan det være, at der generelt er brug for at arbejde med, hvordan man taler og opfører sig over for andre, så derfor kan det måske være en mulighed at tale med din klasselærer, hvis du har det godt med vedkommende?

Det er svært at forstå, hvorfor der er mange piger, der bliver kaldt diverse øgenavne, og drenge ikke får samme behandling, når det kommer til kærester og seksualitet. Generelt bliver der talt meget forskelligt om drenge og pigers seksualitet, og jeg ved desværre ikke hvorfor. Men jeg synes ikke, at du nødvendigvis skal finde dig i det, og derfor håber jeg, at du vil tale med en voksen om det, du oplever. Husk du altid er velkommen til at kontakte os igen, hvis du har brug for flere råd, eller bare til en snak om, hvordan du har det.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

Mange hilsner
Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål