Venner eller fjender?
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej. Jeg skriver til jer fordi jeg føler mig efterladt af nogle af mine veninder. Det hele startede engang i 1.klasse, jeg var lige flyttet skole og blev meget hurtigt 'bedste'veninde med en af pigerne i klassen. Efter et år blev hun ret sur på mig fordi jeg var meget sammen med mine andre venner (Det har hun først fortalt mig senere). Jeg blev meget ked af det for hun ville ikke snakke med mig i i flere år. En dag fik vi så en ny pige i klassen, som jeg blev super gode venner med, vi havde det sjovt og hyggede os meget sammen. Men så en dag blev min nye veninde og min gamle veninde også gode venner, de tilbragte mange dage sammen og lage billeder ud på facebook af de to sammen jeg følte mig såret. Et par uger efter sagde min nye veninde til mig og min gamle veninde at hun synes vi alle sammen skulle prøve at blive venner og det var jeg helt cool med. Vi blev så alle sammen bedste veninder og vi hyggede os meget, indtil min nye veninde skulle flytte til KBH. Jeg blev meget ked af det og det gjorde min gamle veninde også. Den dag min nye veninde flyttede sagde hun at hun havde fået nyt mobil nummer ( som den klovn jeg var glemte jeg at spøgre efter det). Efter en uge sad min gamle veninde og sendte sms´er til min nye veninde og jeg spurgte om jeg ikke måtte få hendes nummer, min gamle veninde sagde nej, fordi jeg vil ikke have jer til at blive venner igen. Jeg følte mig endnu mere såret end før og sagde det til en lærer. Så blev det sommer ferie og en dag sad jeg på facebook og kiggede lidt rundt indtil jeg så de NYE billeder de to havde lagt ind, og tænkte har de været sammen uden at ringe til mig og spørge om jeg ville være med. Nu går vi i 5.klasse og hende der skulle flytte til KBH. er kommet tilbage til klassen, og vores 'trekløver' går op og ned den ene dag er vi hjerteveninder den næste fjender. Mine forældre siger til mig at jeg bare skal glemme dem og komme vidre, det prøver jeg også diskret på men det er så svært for som før nævnt den ene dag venner den næste fjender. jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for nogle gange spreder de rygter om mig og siger hemmeligheder vi har fortalt hindanden. Det piner mig at se dem gå og hviske og kigge hen til mig imens. Sommetider går jeg hjem fra skole eller låser mig ude på toilettet på skolen og græder. hjælp mig hvad skal jeg gøre? Hilsen den fortabte.

Svar:
Hej fortabte.
Det gør mig meget ondt for dig, at dine veninder har opført sig sådan. Nogle piger ER bare så bitchy. Det er vildt ærgerligt, at det skal være sådan.
Du vil måske blive irriteret over, at jeg svarer det samme, som dine forældre åbenbart gør - men mine  erfaringer med barne- og ungdomsveninder er desværre, at der altså ER nogle piger, der simpelthen finder stor fornøjelse i at behandle andre som dine veninder gør.
Der er nogle af dem, der fortsætter sådan hele livet. Nogle voksne kvinder kan også finde på at lave vilde intriger mod hinanden, men hvis det kan være dig en lille trøst, så er det altså aller aller værst lige netop i jeres alder.
Jeg forstår SÅ godt, at du er dybt såret og har det forfærdeligt, når dine to tidligere veninder hvisker sammen og kigger på dig - o.s.v. Men jeg mener virkelig, at du skal droppe dem helt og aldeles og finde nogle ordentlige mennesker at være sammen med. Du er for GOD til de to!
Alene det, at du beskriver det, som du gør - viser, at du ikke selv er den "type" pige, så du skal simpelthen ikke spilde din tid og dine følelser på dem. Kan du ikke blive venner med nogle af drengene i skolen? Drenge er som regel ikke så lede som den slags piger. Eller også koncentrer dig om nogle af de andre piger i klassen.
En ting, du kan gøre, er at sætte dig ned og skrive en "liste" over, hvordan du synes, veninder bør være overfor hinanden - og så bruge den til at minde dig om, hvilken slags piger, du bare skal holde dig fra.
Det ville sikkert være vældig "korrekt", hvis jeg foreslog dig at bede de to om en snak og fortælle dem, hvor meget de sårer dig o.s.v. Hvis du føler du gerne vil konfrontere dem og sige tingene direkte til dem er det også helt fint. Det kan være en god måde at komme af med de tanker man går med. Men hvis du siger noget til dem skal du gøre det for at sig din mening og ikke for at få en bestemt reaktion fra dem, for det er jeg ikke sikekr på at du kan regne med.
De lyder ikke som om de er sådan super modtagelige overfor dine tanker og følelser. Måske vil de endda nærmest blive GLADE over, det er lykkedes dem at genere dig.
Glæd dig over, at DU ikke er som dem Og så kan du tænke over, at de to åbenbart ikke har ret meget sammen, når de skal bruge så meget af deres energi på at være lede over for dig!
Prøv at tænke på den her måde: Hvis der er nogen, der dolker dig i ryggen eller sparker dig i røven, (afhængigt af, hvilket sprog man foretrækker) så er det fordi du er foran dem! Ellers kunne de ikke ramme dig bagfra!!!!!
Du skal virkelig ikke spilde din tid på dem. De er for latterligt barnlige - og det kan jeg jo se på din mail, at du ikke er. Du formulerer dig meget meget flot for en 12-årig, må jeg sige.
Alle gode ønsker til dig - og et stort TILLYKKE til de "ordentlige" piger, du slår dig sammen med fremover. De får en rigtig rigtig god veninde i dig!!!
Mange hilsener, Lotte