Venneløs
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
hej!
jeg er lige kommet hjem fra et to års ophold på efterskole, jeg har været utrolig glad for at gå der!
problemet er bare at jeg har misset mine venner meget der hjemme, og stå nu tilbage med ikke ret menge eller tætte venner. Jeg har to veninder, som jeg ikke ser mare end 1 gang hveranden uge. Hvad skal jeg får tiden til at gå med? Jeg starter på gym efter sommerferien, så kommer helt klart til at få venner der, men hvad med med nu?
Min hverdag går nu med at sove længe til jeg skal på arbejde, ved en 14 tiden og træne og arbejde er kun to dage i ugen. Laver ikke så meget andet end det- og det er ved at blive lidt ensformigt, for min smag.
er der noge idéer til hvad jeg kan får tiden til at gå med, er nemlig ved at være træt af mine forældre, man skal jo have en pause en gang imellem.
hilsen j

Svar:
Hej J.
Dejligt at høre, at du har været glad for at gå på efterskole, men jeg kan også godt forstå, hvis det kan være lidt svært at komme hjem igen, og have mistet kontakten til dine gamle venner.
Selvom de fleste synes, at det er skønt med sommerferie, så er du nok ikke den eneste der oplever, at dagene hurtigt kan blive for ensformet, og mangler idéer til noget nyt. Jeg vil derfor opfordre dig til at kontakte nogle af dine gamle venner. Det er helt almindeligt ikke at have nær så meget kontakt til sine tidligere venner, når man går på efterskole, og selvom der kan være sket meget på de to år du har været væk, så kan det være, at du stadig kan have det godt sammen med dine tidligere venner. Det er altid rart at have nogle venner som kender en godt, og som man har mange oplevelser med, og det kan derfor være meget godt at holde fast i dem. Det er egentlig kun fantasien som sætter grænser for, hvad i kan lave sammen. Hvis du synes, at det kan være lidt svært at se dem igen efter så lang tid, så er det en god idé at lave noget aktivt mens i er sammen. På den måde behøver I ikke at snakke sammen hele tiden. Det kan være alt fra at gå ture, til at dyrke noget sport, måske spille noget fodbold sammen, hvis I synes det er sjovt. Det kan også være, at I tidligere har spillet computer eller lavet noget helt andet. Det er også helt i orden, hvis du ikke har lyst til at se dine tidligere venner, men det er som regel en god idé at give dem en chance, og så kan du derefter være helt sikker på, om i fortsat skal være venner. Det kan også være, at der er nogen fra dit arbejde, som du kunne have lyst til at ses med udover. Det kan godt være lidt svært at spørge en enkelt person, så derfor kan det være en idé at spørge lidt flere end en om I skal ses alle sammen. Selvom det for nogen kan være lidt skræmmende, at skulle spørge en man ikke er venner med, om man skal ses, så bliver de fleste kun glade, når der er nogen, som viser interesse i dem.
Ellers vil jeg anbefale dig at starte til noget sport. Måske har du tidligere gået til noget inden du tog på efterskole eller det kan være at du blev interesseret i noget på efterskolen eller efterfølgende. I hvert fald er sport en god måde at møde nye mennesker på, og du får en masse motion, det er som regel meget sjovt, og du holder dig selv beskæftiget. For nogen kan det være lidt grænseoverskridende, at skulle starte på noget nyt uden at kende nogen, det kan være at du selv har det sådan. Men ligesom på efterskole, hvor man ofte ikke kender de fleste, så tager det ikke lang tid før man falder i snak med nogen, og så er det ikke så skræmmende længere.
Til sidst vil jeg sige, at du langt fra er den eneste som kan føle sig lidt ensom i perioder. Der er mange som oplever, at de ikke har meget at lave og mangler nogen at være sammen med, men det kan være rigtig svært at snakke om, og derfor kan det hurtigt blive let at føle sig som den eneste, der har det sådan. Ofte bliver man også ekstra opmærksom på det i ferier, hvor man ikke har travlt med skole og lektier. Men det lyder godt, at du starter på gymnasiet, det er en rigtig god mulighed for, at møde nogle nye mennesker og få nogle gode og sjove oplevelser.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner Pernille